تحقیق درباره رشته مهندسی معماری
تحقیق درباره رشته مهندسی معماری :
مقدمه :
معماري در لغت به معناي علم بنائي و آباد سازي آمده و معمار به معناي بسيار عمارتکننده و کسي است که در آباداني جهان مي کوشد.
قدمت معماري به عنوان يک فن برايايجاد سرپناه، به قدمت تاريخ بشر مي رسد اما معماري امروزه در جهان ترکيبي از صنعتساختمان سازي به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسي، روان شناسي اجتماعي، اخلاقي،اقتصاد، جغرافياي طبيعي و انساني، برنامه ريزي و توسعه اقتصادي و علوم طبيعي نظيرزيست شناسي و محيط زيست است.
از اين رو مي توان گفت که رشته مهندسي معماري بهدليل اين خصلت و به ويژه با توجه به ماهيت هنري و نقش مهمي که خلاقيت هنري در آنايفا مي کند اساساً با ساير رشته هاي مهندسي متفاوت است.
دروسي مانند ترکيب ها،طراحي ها، دروس نظري معماري دروس خاصي هستند که عموماً به شيوه آتليه اي يا کنفرانسهاي دانشجويي برگزار مي شود و از نظم و قاعده مشخصي پيروي نمي کنند. مفاهيمي که دراين دروس وجود دارد برپايه طرز تفکري کاملاً متفاوت با دروس دبيرستان بوده بدين روموفقيت فرد در دوره دبيرستان و کنکور تضميني براي اقبال فرد در اين دروس به شمارنمي رود. داشتن استعداد هنري و به کار گرفتن عنصر خلاقيت در روند طراحي لازم موفقيتاست. و نکته ديگر آنکه از دست دادن آينده شغلي براي فرد اهل ذوق رابطه اي با عدمتوفيق در تحصيلات آکادميک معماري ندارد چه بسا همين فرد بتواند يک مهندسي ناظر خوب،مدير پروژه، برنامه ريز شهري بشود، رشته معماري برحسب کمبود ظرفيت قبولي اش بسيارمشکل است.
درسهای رشته :
رديف |
نام دانشگاه |
کارداني |
کارشناسي |
ارشد |
دکترا |
1 |
آزاد- آزاد شهر |
|
|
|
|
2 |
آزاد- استهبان |
|
|
|
|
3 |
آزاد- بجنورد |
|
|
|
|
4 |
آزاد- بردسیر |
|
|
|
|
5 |
آزاد- بم |
|
|
|
|
6 |
آزاد- بندر لنگه |
|
|
|
|
7 |
آزاد- بیرجند |
|
|
|
|
8 |
آزاد- بیضاء |
|
|
|
|
9 |
آزاد- پیشوا |
|
|
|
|
10 |
آزاد- تبریز |
|
|
|
|
11 |
آزاد- تفت |
|
|
|
|
12 |
آزاد- تفرش |
|
|
|
|
13 |
آزاد- تهران |
|
|
|
|
14 |
آزاد- تهران مرکزی |
|
|
|
|
15 |
آزاد- تویسرکان |
|
|
|
|
16 |
آزاد- خرم آباد |
|
|
|
|
17 |
آزاد- خنج |
|
|
|
|
18 |
آزاد- داراب |
|
|
|
|
19 |
آزاد- دورود |
|
|
|
|
20 |
آزاد- زنجان |
|
|
|
|
21 |
آزاد- ساری |
|
|
|
|
22 |
آزاد- سپیدان |
|
|
|
|
23 |
آزاد- سواد کوه |
|
|
|
|
24 |
آزاد- شهر بابک |
|
|
|
|
25 |
آزاد- شهرکرد |
|
|
|
|
26 |
آزاد- شوشتر |
|
|
|
|
27 |
آزاد- شیراز |
|
|
|
|
28 |
آزاد- علوم و تحقیقات تهران |
|
|
|
|
29 |
آزاد- علی آباد کتول |
|
|
|
|
30 |
آزاد- قزوین |
|
|
|
|
31 |
آزاد- لارستان |
|
|
|
|
32 |
آزاد- مشهد |
|
|
|
|
33 |
آزاد- ملایر |
|
|
|
|
34 |
آزاد- نور |
|
|
|
|
35 |
آزاد- نوشهر و چالوس |
|
|
|
|
36 |
آزاد- کرمان |
|
|
|
|
37 |
آزاد- کرمانشاه |
|
|
|
|
38 |
آزاد-ابهر |
|
|
|
|
39 |
آزاد-خوراسگان |
|
|
|
|
40 |
آزاد-زاهدان |
|
|
|
|
41 |
آزاد-همدان |
|
|
|
|
42 |
امام خمینی قزوین |
|
|
|
|
43 |
ایلام |
|
|
|
|
44 |
بابلسر |
|
|
|
|
45 |
تبریز |
|
|
|
|
46 |
تربیت دبیر فنی وحرفه ای تهران |
|
|
|
|
47 |
تهران |
|
|
|
|
48 |
رازی کرمانشاه |
|
|
|
|
49 |
زابل |
|
|
|
|
50 |
زاهدان |
|
|
|
|
51 |
شهیدچمران اهواز |
|
|
|
|
52 |
صنعتی اصفهان |
|
|
|
|
53 |
صنعتی شاهرود |
|
|
|
|
54 |
محقق اردبیلی اردبیل |
|
|
|
|
55 |
هنر اصفهان |
|
|
|
|
56 |
هنر تبریز |
|
|
|
|
57 |
هنر تهران |
|
|
|
|
58 |
کاشان |
|
|
|
|
59 |
یزد |
|
|
|
|
درسهای رشته :
رديف |
نام درس |
1 |
آشنايي با سير هنرها |
2 |
آشنايي با مباني برنامهريزي کالبدي |
3 |
آشنايي با مرمت ابنيه |
4 |
آشنايي با معرماري معاصر |
5 |
آشنايي با معماري اسلامي |
6 |
آشنايي با معماري جهان |
7 |
اخلاق معماري |
8 |
انسان، طبيعت، معماري |
9 |
ايستايي |
10 |
برداشت از بناهاي تاريخي |
11 |
بيان معماري 1 |
12 |
بيان معماري 2 |
13 |
تأسيسات مکانيکي |
14 |
تاريخ شهرهاي ايران |
15 |
تاسيسات الکتريکي (نور و صدا) |
16 |
تحليل فضاهاي شهري |
17 |
تعمير و نگهداري ساختمان |
18 |
تنظيم شرايط محيطي |
19 |
حقوق معماري |
20 |
درک و بيان محيط |
21 |
روستا 1 |
22 |
روستا 2 |
23 |
روش تحقيق |
24 |
رياضيات و آمار |
25 |
زبان تخصصي |
26 |
ساختمان 1 |
27 |
ساختمان 2 و گزارش کارگاه |
28 |
سازههاي بتني |
29 |
سازههاي نو |
30 |
طراحي فني |
31 |
طرح معماري 1 |
32 |
طرح معماري 2 |
33 |
طرح معماري 3 |
34 |
طرح معماري 4 |
35 |
طرح معماري 5 |
36 |
طرح نهائي |
37 |
فرآيند و روشهاي معماري |
38 |
مباني نظري معماري |
39 |
متره و برآورد |
40 |
مديريت و تشکيلات کارگاه |
41 |
مصالح ساختماني |
42 |
معماري جهان اسلام |
43 |
مقدمات طراحي معماري 1 |
44 |
مقدمات طراحي معماري 2 |
45 |
نقشه برداري |
46 |
هدسه کاربردي |
47 |
هندسه مناظر و مزايا |
48 |
کاربرد کامپيوتر در معماري |
49 |
کارگاه مصالح و ساخت |
صنعت و بازار کار
فارغالتحصيلان رشته معماري در نهايت ميتوانند در زمينههاي زير ايفاي نقشكنند:
1- طراحي (تك بنا يا مجموعة زيستي كوچك)، از طراحهاي اوليه تا مراحلاجرايي كار و طراحي اجزا عناصر تشكيل دهنده بنا.
2- رهبري و سرپرستي دفاتر مشاورمعماري (مهندسي مشاور)
3- نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجراييساختماني (مهندسي ناظر)
4- مديريت و هماهنگي اجرايي پروژههاي معماري (مديريتپروژه)
5- تأسيس و سرپرستي مؤسسات پيمانكاري و احداث ساختمان.
6- همكاري با كليهمتخصصيني كه كارشان با ساماندهي فضاي زيست مرتبط است، مانند اكولوژيستها، جغرافيدانان، اقليم شناسان، برنامه ريزان اقتصادي و اجتماعي و. . . .
7- طراحي پاركهاو ميادين شهري و محوطه سازي.
8- مشاركت در پروژههاي برنامه ريزي و طراحي شهري وشهرسازي.
9- طراحي تك بناها در مقياس كوچك و انجام دكوراسيون داخلي.
10- انجام كارهاي پژوهشي و آموزشي در زمينه طراحي فضاي زيست.
کاردانی معماری :
مقدمه :
بديهي است كه معماري هر كشوري نماد تفكر ، فرهنگ و آداب و رسوم اصيل يك ملت منسجماست حركت كمال گراي معماري هيچ گاه متوقف نمي شود اما چارچوب خاصي را نيز به صورتاجبار تحمل نمي كند . این دوره کاردانی یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف آنتربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین مهندس معمار و سطوح پائین تخصصی را درکارهای طراحی و اجرائی پر کرده و درزمینه طرح اجرای ساختمان دردفاتر فنی و کارگاههای ساختمانی دستیار مهندس معمار باشند .
رديف |
نام دانشگاه |
کارداني |
کارشناسي |
ارشد |
دکترا |
1 |
آزاد- بجنورد |
|
|
|
|
درسهای رشته :
رديف |
نام درس |
1 |
آشنايي با معماري جهان |
2 |
آشنایی با طراحی معماری |
3 |
ايستايي 1 |
4 |
ايستايي 2 |
5 |
برآورد |
6 |
ترسیم فنی 1 |
7 |
ترسیم فنی 2 |
8 |
تعمیر و نگهداری ساختمان 1 |
9 |
تمرینهای معماری |
10 |
تنظيم شرايط محيطي 1 |
11 |
تنظيم شرايط محيطي 2 |
12 |
روستا 1 |
13 |
رياضيات |
14 |
ساخت و ارائه 1 |
15 |
ساخت و ارائه 2 |
16 |
ساخت و ارائه 3 |
17 |
شناخت مواد و مصالح |
18 |
طراحی فنی ساختمان |
19 |
عناصر و جزئیات ساختمانی1 |
20 |
عناصر و جزئیات ساختمانی2 |
21 |
مدیریت و تشکیلات کارگاهی |
22 |
نقشه برداري |
23 |
هندسه 1 |
24 |
هندسه 2 |
25 |
کارورزي |
صنعت و بازار کار :
فارغ التحصیلان این رشته می توانند با آشنایی با الزاماتی که یک طرح در کار خوددارد از یکطرف و شناسایی زمینه های عملی و اجرائی کار ازسوی دیگر در زمینه کارهایساختمانی انجام وظیفه نموده خلا تخصصی موجود را پر نمایند . فارغ التحصیلان اینرشته در زمینه های زیر میتوانند ایفای نقش نمایند :
1- نظارت بر کارهای اجرائیساختمانی و کمک به طراح در جهت صحت و دقت انجام کار.
2- کار در دفاتر معماری وکمک به طراح در جهت ارائه کار طراحی .
3- مدیریت کارگاههای کوچک ساختمانی.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:22 منتشر شده است
برچسب ها : تحقیق درباره رشته مهندسی معماری,