تحقیق درباره انسان شناسی

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره انسان شناسی

بازديد: 255

درس اول

تعريف انسان شناسي :

پاسخ به سوالهاي اجتناب ناپذير درباره انسان و استعدادهاي خاص او انسان شناسي ناميده مي شود .

اهميت انسان شناسي همه تلاشهاي علمي و عملي انسان براي رسيدن به سعادت است . اگر توجه كنيم كه شناخت سعادت انسان و راه هاي آن در گروي شناخت انسان است نتيجه مي گيريم كه انسان شناسي از اهميت خاصي برخوردار است . از اين رو امام علي ( ع ) انسان شناسي را سودمندترين دانشها فرموده اند .

رابطه انسان شناسي با خدا شناسي :

هر پديده اي معرف پديد آورنده خويش است و چون انسان از عظمت روحي والايي برخوردار است بهترين معرف پروردگار است از اين رو رسول اكرم ( ص ) مي فرمايد : هر كس خود را بشناسد خدا را مي شناسد .

رابطه انسان شناسي با نبوت :

انسان شناسي با نبوت از دو جهت ارتباط دارد :

1-      اينكه انسان براي رسيدن به سعادت نيازمند هدايت انبيا است .

2-     اينكه در ميان انسانها كساني هستند كه به مقام نبوت مي رسند .

رابطه انسان شناسي با معاد :

اعتقاد به معاد يعني پذيرفتن روح فنا ناپذير در انسان و نفي معاد يعني نفي اين بعد غير مادي پس معاد نفياً و اثباتاً با انسان شناسي ارتباط دارد .

رابطه انسان شناسي با اخلاق :

اگر انسان توجه كند كه آغازش ماده اي بي ارزش بوده است هرگز گرفتار غرور كه ريشه بسياري از صفات زشت است نمي شود و نيز اگر توجه كند كه خداوند او را برتر يا بالاتر از موجودات ديگر قرار داده است هرگز خود را به پستي ها نمي آلايد .

رابطه انسان شناسي با قوانين اجتماعي :

تا انسان شناخته نشود و نيازها و احكام مناسب براي او شناخته نمي شود بنابراين انسان شناسي با احكام يا قوانين اجتماعي ارتباط دارد .

جنبه هاي مشترك انسان و حيوان :

غرايز : تمايلات بالفعل مشترك در انسان و حيوان كه اغلب آگاهانه يا نيمه آگاهانه هستند و غير اكتسابي و هدفشان حفظ حيات است ، غرايز ناميده مي شود .

تفاوتهاي اساسي انسان و حيوان :

1-     آگاهي و انتخاب : انسان بر خلاف حيوان كه فعاليتش جبري است حتي در اعمال غريزيش مي تواند انتخاب كند و البته اين انتخاب يا هر انتخابي بر مبناي آگاهي است .

2-     پايبندي به ارزشها : بر خلاف حيوان انسان عملكردهايي دارد كه بر اساس سود و زيان استوار نيست مثل : كمال طلبي ، حقيقت جويي ، گذشت و .........

تعريف فطرت : تمايلات غير اكتسابي بالقوه مخصوص انسان  را اموري فطري يا فطرت مي نامند مثل : ميل به پرستش ، كه اگر در اثر تربيت صحيح فعليت پيدا كند انسان به كمال شايسته خويش مي رسد و گر نه ، موجودي مسخ شده .

مفهوم كشمكش ميان عقل و نفس :

تعارض و تزاحم ميان گرايشهاي عالي يا جنبه هاي پست حيواني كشمكش عقل و نفس نام دارد .

اسلام آيين فطرت است يعني چه ؟

اسلام به پرورش فطرت و نيازهاي انسان توجه كامل داشته و با افراط و تفريط مخالف است . مي توان گفت كه تعاليم اسلام يعني تشريع با نيازهاي انسان يعني تكميل شدن كاملا منطبق است و به همين جهت تعاليم انسان هرگز كهنه نمي شود .

درس سوم :

تعريف اختيار : اختيار كه غالباً در برابر جبر به كار مي رود عبارتست از اينكه يك نيروي مسلط دروني يا بيروني يا انسان را بر خلاف ميلش به كاري وادار نكند و البته مختار بودن انسان به معني توانايي او بر انجام هر كاري نيست ، مي توان گفت اختيار انسان محدود است است .

بديهي بودن اختيار : همانطور كه احساس غم و شادي يا را در خويشتن وجدان مي كنيم و در مي يابيم احساس اختيار را نيز وجدان مي كنيم و اختيار امري بديهي است .

تعريف وجدانيات : معلومات مستقيم و ترديد نا پذير وجدانيات ناميده مي شوند مثل : احساس شادي ، احساس درد ، غم و ........... شواهدي بر وجود اختيار .

شواهدي بر وجود اختيار :

1-    تفكر و تامل : تفكر براي انتخاب است و انتخاب دليل بر اختيار است .

2-    احسا س شرم و پشيماني : اگر انسان مختار نباشد پشيماني و شرم بي معنا مي شود .

3-     نظام جزا و پاداش : جزا و پاداش در صورتي قابل قبول است كه فاعل مختار باشد .

4-     نظام تعليم و تربيت : تعليم و تربيت يعني مصلحت انديشي افراد براي يكديگر كه بدون فرض اختيار معقول به نظر نمي رسد .

رابطه اختيار و فلسفه نبوت :

اگر انسان موجودي مختار نبود مفاهيمي مانند : مسئوليت ، آزمايش ، هدايت ، گمراهي و .... بي معنا به نظر مي رسيد و اصلاً دعوت پيامبران كاري عبث و بيهوده  مي نمود . قرآن مي فرمايد : ( انا هدينا السبيل اما شاكراً و اما كفوراً )

اهميت اعتقاد به اختيار از بعد عملي و اجتماعي و زيانهاي اعتقاد به جبر :

بسيارتفاوت است ميان كسي كه خود را آزاد و مختار بداند با كسي كه خود را محكوم بي چون و چراي يك نيروي مسلط احساس كند ، اعتقاد يه جبر از نظر اجتماعي نيز آثار سوئي در پي دارد اين اعتقاد مانند ميكروب فلج جامعه را فلج كرده است ودست تجاوزگران را باز نموده و دست دادخواهي را مي بندد .

درس چهارم :

قضا به معني داوري كردن يا يكسره كردن كار است و قدر به معني اندازه گيري يا اندازه معين داشتن ، اصطلاح قضا و قدر الهي يعني هر پديده اي با تمام خصوصياتش هم از نظر قضا و هم از نظر قدر تحت تدبير اراده الهي است .

 چرا اعتقاد به قضا و قدر الهي مسلمانان صدر اسلام را به سري عقيده جبر                                    نكشاندم  زيرا رسول اكرم ( ص ) و امام علي (ع ) آنچنان استادانه قضا و قدر را به آنان تعليم داده بودند كه آنها پذيرفتن آنرا با اختيارشان مغاير نمي دانستند .

علل عرضي : اگر در پيدايش يك پديده عواملي نقش خاصي داشته باشند يعني مشاركت نمايند علل عرضي مي نامند . مانند : نقش خاك ، آب ، نور و ........... در پيدايش يك گياه .

علل طولي : هر گاه عاملي بر عامل ديگري اثر كند به طوري كه عامل دوم واسطه انتقال اثر از عامل اول به معلول باشد علل را طولي مي نامند . مثلا : در موضوع نوشتن اثر ارداده انسان از طريق اعصاب به عضلات ، سر انگشتان و قلم منتقل مي شود . در اين صورت نوشتن را مي توان به هر يك از علتهاي فوق نسبت داد .

رابطه اراده خدا و سلسله علتها : رابطه ايست طولي يعني پذيرفتن اراده الهي به معني نفي علتهاي ديگر نيست مي توان معلول را به علتهايي كه در طول هم قرار دارند نسبت داد .

رابطه اراده خدا و اختيار انسان :

درس پنجم :

تفاوت ديدگاه الهي و مادي در زمينه نقش عوامل موثر در سر نوشت انسان در جهانبيني مادي . عوامل موثر در سرنوشت فقط عوامل مادي  و محسوس مي باشند اما در جهانبيني الهي عوامل روحي و معنوي نيز در سرنوشت انسان موثرند . در اين ديدگاه دامنه اختيار انسان گسترش مي يابد .

بعضي از عوامل معنوي موثر درسرنوشت انسان :

1-     مجاهدت در راه حق : هرگاه فرد يا جامعه در مسير حق قدم بر دارد نطام علت و معلول جهان يعني قوانين حاكم بر هستي او را حمايت مي كنند .

2-           توكل بر خدا : توكل يعني پيمودن راه حق بدون تزلزل و واگذاري نتيجه به خداوند بزرگ .

3-     دعا : دعا كه از مظاهر قضا و قدر الهي است با شرايط خاص در سرنوشت انسان موثر است .

4-     صدقه ها و احسانها  :  يكي  از مظاهر قضا و قدر الهي نيكي ها و نيكوكاريها  است كه  امام  صادق

 ( ع ) مي فرمايند عامل موثري بر عمر طولاني انسان نيكي است همانطور كه گناه باعث كوتاهي عمر مي شود . نيكي منحصر به انسان نيست بلكه به حيوانات نيز نيكي مي توان نمود .

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 02 اسفند 1393 ساعت: 20:03 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس