بنادر ماهیگیری ، صید و کیفیت آبزیان

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

بنادر ماهیگیری ، صید و کیفیت آبزیان

بازديد: 99

بنادر ماهیگیری ، صید و کیفیت آبزیان




 

 


 

در حال حاضر بیش از142 هزار صیاد در استانهای ساحلی شمال و جنوب کشور در طول 2700 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان به صید و صیادی اشتغال دارند ، این افراد در قالب 409 تعاونی صیادی شامل تعاونیهای صیادی پره ، کیلکا ، و خدمات صیادی متشکل شده اند ، تعداد شناور های صیادی در مجموع 10891 فروند میباشد که شامل 7847 فروند قایق و 2999 فروند لنج و 45 فروند کشتی صیادی می گردد ، که با وجود 57 بندر ماهیگیری و 102 مرکز تخلیه صید بزرگ و کوچک در استانهای جنوبی و شمالی کشور، ضمن ارائه تسهیلات تخلیه و بارگیری دراین بنادر و کاهش مشقات صید برای صیادان، حدود81 در صد صید استحصالی از دریا در بنادر ماهیگیری  تخلیه میگرد  که استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در بنادر ضمن ارائه تسهیلات به تخلیه بهتر و سریعتر صید ، باعث افزایش کیفیت و حمل کیفی  و بهداشتی محصولات صید شده توسط ماشین های حمل خواهد شد ، البته به منظور حفظ کیفیت آبزیان از ابتدای صید تا زمان تخلیه در شناورهای سنتی ارز انبارها ی نگهداری بهداشتی ماهی با پودر یخ و در شناورهای صنعتی مستقیما منجمد میگردد . 

در طرح احداث بنادر صیادی که 21 پروژه بزرگ بندر صیادی را شامل میگردد ، تعداد 11 پروژه به اتمام رسیده و مابقی در حال ساخت می باشد ، اعتبار هزینه شده در این طرح معادل 980 میلیارد ریال بوده ود ر سال 87 نیز اعتبار مصوب این طرح 100 میلیارد ریال میباشد . 
در طرح بهسازی بنادر صیادی که شامل 12 پروژه بندر صیادی است ، تعداد 5 باب از پروژه های این طرح خاتمه یافته است و اعتبار هزینه شده در این طرح 460 میلیارد ریال بوده و در سال 87 نیز اعتباری معادل 32595 میلیون ریال دارد .

آبزیان به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع شکننده ماده غذایی بسیار حساس و فساد پذیری بوده و زمانی که در معرض هوا و حرارت قرار می گیرند اسیدهای چرب غیر اشباع آنها به راحتی اکسید شده و نه فقط خاصیت خود را از دست می دهند، بلکه ممکن است به موادی مضر تبدیل شوند. بنابراین در صید، نگهداری، عمل آوری و حمل و نقل این دسته از مواد غذایی بایستی بیشترین مراقبت را اعمال نمود. تغييرات ارگانولپتيك در صيد، حمل و فرآوري نهايي محصول ضايعات و خسارات اقتصادي به سرمايه گذاري بخش آبزیان وارد مي نمايد لذا بايد براي حفظ اين محصولات با ارزش تلاش كرد. هندلينگ صحيح و رعايت اصول بهداشتي از مزرعه تا كارخانه فرآوري مي تواند تا حد قابل قبولي از ميزان ضايعات كم كند و امكان حضور موفق تر در بازارهاي جهاني را فراهم آورد.
چهار عامل زیر عوامل موثر بر کیفیت گوشت ماهي بعد از مرگ عنوان نموده است : 
• متلاشي شدن بافت به وسيله آنزيمها خصوصا آنزيمهاي پروتئاز که باعث تجزيه پروتئينها ميشوند. آنها كيفيت ظاهري ماهي را نيز همچون مناسب بودن آن براي فرآوري بو و مزه و ارزش غذايي آن تغيير ميدهند. اين آنزيمها هم در بافت گوشت خود ماهي وجود دارند و هم از ميكروارگانيزم هايي كه در دستگاه گوارش ماهی موجودند تولید می شوند. آلودگي به وسيله ميكروبهاي بيروني نيز ميتواند در اين زمينه نقش داشته باشد. 
• افزايش فرآورده هاي متابوليكي به واسطه ميكروارگانيزم هايي كه به تعداد زياد در داخل محصول رشد مي كنند. بو و مزه محصول را تغيير مي دهند و حتي مي توانند سمي بشوند. نمونه اين فرآورده هاي متابوليك عبارتند از تري متيل آمين، اسيد آمينه هاي آزاد، آمونياك و يا تركيبات قليايي بخار شدني داراي نيتروژن.
در حال حاضر روشهای متعددی برای سرد کردن ماهی پس از صید آن و در هنگام حمل و نقل وجود دارد از جمله می توان به استفاده از آب سرد شده دریا، استفاده از یخ به شکلهای مختلف و غیره اشاره نمود. براي سرد کردن آب دريا دو روش افزودن يخ و استفاده از سيستم تبريـد مکـانيکي، عملـي ترين روش ها است. به سيـستمي کـه در آن آب با اضافه شدن يخ سرد مي شود Chilled Sea Water (CSW) و بـه سيـستمي کـه آب را بـا استفاده از تبريد مکانيکي سرد مي کند Refrigerated Sea Water (RSW) اطلاق ميگردد .


وحید فروزنده 
کارشناس بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران

 

 


vahid_fro@yahoo.com

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 19 فروردین 1395 ساعت: 9:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس