اقدام پژوهی دبیر ادبیات چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی دبیر ادبیات چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

بازديد: 197
 اقدام پژوهی دبیر ادبیات چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

بیان مسأله:

همیشه در کلاس درس ادبیات و ضمن تدریس می دیدم تعریفی که دانش آموزان از درس نظم و تمام توقعی که از دبیران ادبیات خود در این باره دارند، آن است که معنی ادبیات را دبیر، کلمه به کلمه برای آنها بخواند و آن را به صورت املای تقریری بنویسند. در طول کلاس اگر از آنها می خواستم از روی شعر بخوانند استقبالی نمی شد و همان اندک استقبال نیز دلچسب نبود، زیرا آنها اشعار را غلط می خواندند و احساس شاعرانه نیز در آن دیده نمی شد. با توجه به اهمیت شعر و درک معنی و مفهوم آن و رابطه تنگاتنگ درست خواندن با درست فهمیدن، همیشه این مشکل عمده در کلاس درس ادبیات مرا آزار می داد که:«چگونه می توانم در کلاس درس ادبیات، روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟»

ارائه اطلاعات:

اطلاعات را در دو محور می توان ارائه داد: 1- نظر دانش آموزان 2- نظر دیگر همکاران.دانش آموزان معتقد بودند که: 1- شعر خوانی خسته کننده است. 2- با فاصله افتادن بین زمان تدریس و خواندن در منزل، دچار مشکل می شوند در حالیکه شاید همان جلسه مشکل کمتری داشته باشند. 3- کتابها شلوغ و مملو از معانی نوشته شده است و توجه آنها بیشتر به معنی کردن ابیات است. 4- کلاس خسته کننده است و تنوع ندارد. همکاران نیز معتقد بودند: 1- دانش آموزان علاقه ای به خواندن شعر ندارند و درس نثر داوطلب بیشتری دارد. 2- کلاس شلوغ است و فرصت نمی شود که همه در خواندن شعر شرکت کنند. 3- بیشتر وقت کلاس صرف معنی ابیات می شود و000.

راه حل های پیشنهادی:

معلمان ابتدا خودشان با صدای بلند و حسی شاعرانه چند بار از روی شعر بخوانند.استفاده از وسایل کمک آموزشی در کلاس برای ایجاد تنوع مثلاً نوارهایی که شاعران معروف از روی اشعار خوانده اند یا 000.توجیه دانش آموزان در راستای اینکه تمام وقت خود را صرف نوشتن معنی ابیات نکنند زیرا خواندن نیز مهم است و رابطه ای تنگاتنگ با درک معنی دارد.

گوشزد به آنها که معنی شعر، مطلق آنچه دبیر می فهمد نیست و آنها نیز به راحتی        می توانند هر آنچه را از شعر فهمیدند بیان کنند و نیازی به نوشتن نیست.توجه به تکیه ها، درنگ ها، اعراب ها و000 هنگام خواندن اشعار.دخیل کردن دانش آموزان در خواندن شعر و معنی کردن آن.خودداری از خواندن شعر به صورت بیت بیت، بلکه دانش آموزان باید اشعار را هم در محور افقی و هم در محور عمودی همخواني و معنی کنند.

اجرای راه حل ها:

به نظر من، بهترین فرصت برای اعمال راه حلها، از همان جلسه اول مهرماه بود، زیرا     می بایست از همان ابتدای شروع کلاس خط مشی خود را در مورد زنگ ادبیات و لزوم یادگیری و درست خواندن نظم و نثر به خصوص نظم که محور کار من بود برای بچه ها بیان نمایم. لذا در اولین جلسه آنها را توجیه نمودم و بیان کردم که درک معنی از شعر، امری سلیقه ای است و با توجه به سلایق مختلف و احساسات متفاوت می توان معانی مختلفی را از شعر فهمید و آنچه که به ذهن دبیری می رسد معنی مطلق یک شعر نمی تواند باشد لذا آنها را از نوشتن معانی در حین تدریس برحذر داشتم. در طول تدریس از خود آنها کمک می گرفتم و از آنها می خواستم که ابیات را با صدای بلند و حسی شاعرانه بخوانند و معنی کنند و اگر معانی پیشنهادی آنها درست بود تشویقشان می کردم. این امر باعث ایجاد رغبت بیشتر در بین آنها و تقویت حس اعتماد به نفس در آنها می شد و بیشتر در امر معانی ابیات و خواندن آن شرکت می کردند. کم کم حس کردم    دانش آموزان گرایش کمتری به نوشتن ابیات دارند و بیشتر در امر خواندن شعر شرکت دارند و کلاس درس ادبیات دیگر خشک و بی روح نبود و بعد از آن بچه ها حتی دروس نثر را هم بهتر گوش می دادند و می خواندند.

ارائه اطلاعات شواهد (2):

بعد از بررسی مشکلات موجود در این راستا، راه حلهای جدیدی به ذهنم رسید. مشکلات: 1- کم آمدن وقت کلاس. 2- تداخل نظرات دانش آموزان هنگا معنی ابیات و ایجاد سرو صدا در کلاس. 3- ادامه دادن (برخی از دانش آموزان)به نوشتن معانی ابیات به طور پنهانی. 4- مشکل در امر معانی ابیات در محور عمودی و000. راه حل: 1- بیشترین تأکیدم را بر روخوانی و بلند خواندن اشعار، هنگام پرسش درس قرار دادم.2- به کار بردن ترفندهای مختلف برای جلوگیری از کم آمدن وقت مثلاً دعوت از دانش آموزان برای خواندن شعر به صورت دسته جمعی.3- دعوت از دانش آموزانی که هنوز معنی ابیات را می نوشتند به اینکه خودشان اشعار را برایمان معنی کنند.4- اعلام نظر نهایی توسط معلم، هنگامی که تداخل نظرات پیش می آمد و کلاس رو به شلوغی می رفت.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:46 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس