اجرای آموزش
اجرای آموزش
آموزش موثر حاصل ترکیب مدیریت خوب کلاس ، سازماندهی ، طراحی موثر و ویژگی های شخصیتی معلم است . ارایه ی مواد درسی به دانش آموزان در کلاس و فراهم کردن تجاربی برای آنان تا با مواد درسی ارتباطی واقعی ایجاد کنند ، حیاتی است . معلم موثر مانند یک رهبر ارکستر سمفونی که بهترین اجرا را از هر نوازنده برای تولید صوتی زیبا به کار می گیرد ، تسهیل کننده ی کلاس است . در کلاس درس هر یک از دانش آموزان در محیط مثبت کلاس که حمایت کننده ، چالش برانگیز و پرورش دهندهی اهداف آموزشی است ، به آن اهداف نایل می شود . بهترین طرح درس در غیاب عامل مدیریت کلاس و یا عدم وجود رابطه ی صمیمی معلم با دانش آموزان ، از کارایی بسیار کمی برخوردار خواهد بود . اجرای آموزش مانند اجرای نمایش است که در آن همه ی عوامل پشت صحنه پنهانند و حضار فقط ، صحنه ی نمایش را می بینند .
شاخص های مثبت در اجرای آموزش
· از سوال های دانش آموزان برای جهت دادن به درس استفاده می کند .
· از پیش آزمون برای جهت دادن به آموزش استفاده می کند .
· از عوامل یک تدریس موثر استفاده می کند .
· برای استفاده ی بیشتر از زمان از روال های ثابت استفاده می کند ( برای مثال ، دانش آموزان دارای نقش هایی برای انجام کارها می باشند ، مانند پخش کردن مواد آموزشی بین بچه ها که معلم مجبور نباشد فرایند تدریسش را متوقف کند ) .
· استراتژی های سطوح بالاتر تفکر را در هم می آمیزد .
· برای فعال کردن دانش آموزان از استراتژی ها و فعالیت های مختلفی استفاده می کند .
· تعداد زیادی از دانش آموزان را به طور مستمر در کلاس فعال می کند .
· مطابق با نشانه ها یی که از دانش آموزان می گیرد ارایه و سرعت درس را تنظیم می کند .
· از تمام فضای کلاس به نحو موثری استفاده می کند .
· کلاس به جای معلم محور ، دانش آموز محور است .
· بازخورد ( کلاسی ، غیر کلاسی و کتبی ) ارایه می دهد .
· تکالیف درسی بر اساس اهداف طراحی می شود .
· به دانش آموزان در طراحی برای انجام تکالیف منزل کمک می کند .
شاخص های منفی در اجرای آموزش
· مواجه با مشکلات رفتاری دانش آموزان می شود .
· دانش آموزانی منفعل دارد . ( برای مثال : کسل ، حواس پرت ، خواب آلود ) .
· عملکرد دانش آموزانش در کلاس و در ارزیابی ها ضعیف است .
· برای کارهای کلاسی ، پروژه ها و فعالیت ها ، دستورالعمل های مبهم ارایه می دهد .
· به علایم و سرنخ هایی که دانش آموزان می دهند و نشانه ی غیر موثر بودن آموزش است بی توجه است .
· فاقد روش های متفاوت آموزشی است .
· فردی کردن آموزش برایش مشکل است .
· از مواد و واژگان تاریخ گذشته ، استفاده می کند .
· توصیه هایی را که همکاران یا سرپرستانش گوشزد می کنند ، نمی تواند اجرا کند .
· به دانش آموزانش می گوید « درس را یاد بگیرید » .
· از استراتژی های به روز و بهترین روش ها استفاده نمی کند .
· از مثال های ضعیف و کلام نا مناسب استفاده می کند .
· انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر یا یک درس دیگر را به کندی انجام می دهد .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 27 فروردین 1394 ساعت: 1:58 منتشر شده است
برچسب ها : شاخص های مثبت در اجرای آموزش,شاخص های منفی در اجرای آموزش,آموزش موثر,