آموزش، تنبیه، تشویق

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

آموزش، تنبیه، تشویق

بازديد: 95

آموزش،تنبیه،تشویق

محیطایدهآلمحیطیاستکهدرآن،طفلدردبستانازامکاناتآموزشیبسیارعالیبرخورداراستودرمنزلهمگذشتهازکمکوالدینباسواد،ازانواعواقسامسرگرمیهایآموزندهبرخورداراست.
منظورمامحیطیاستکهدرآنطفلمعصومبعدازصرف۴یا۵ساعتازبهترینساعاتعمرخوددرمدرسه،ساعاتبیکاریرابابازیفوتبالدرکوچههاودرگیریباپسرهمسایهپرمیکند. روشهایآموزشیکهدرگذشتهباتنبیهبدنیهمراهبود،کاملانکوهیدهودرخورملامتاست.
دربعضیمدارسدانشآموزانمیبایستکتکهایروزجمعهراپنجشنبهنوشجانمیکردندویاسیاهکردنانگشتانبهوسیلهمدادکهدراکثرمواقعتواناییانجامتکالیفراازدانشآموزانبهکلیسلبمیکرد. درایندورهمتاسفانه،بعضیازمواقعدانشآموزانبامسالهکتککارینوعیزندگیمسالمتآمیزرادرپیشمیگرفتند؛بهاینصورتکهتنبیهشدنازبخشهایلاینفکآموزشگاهیآنانشدهبودهدفاینگونهتنبیهاتجزخشونتورفععقدهنبودهاست.
ایناعمالکاملاغیرانسانیوبااصولانسانیسازگارنیستندونخواهندبود. بتدریجباگذشتزمان،ازشدتاینگونهتنبیهاتکاستهوتهدیدجایگزینآنشد. تهدیدیجدیوالبتهگاهیموارد،درقالبتشویق ! همانسیاستتنبیهوتشویقیاچماقوشیرینی.
درایننوعازمحیطهایآموزشیکهچندسالیبهطولانجامیددانشآموزمیدانستکهتنهاباارائهدرستدرسمیتوانداززیرضرباتطاقتفرسایاولیایآموزشگاهجانسالمبهدربردهوتشویقهایآنانیااولیایخانهوحتیدوستوآشنارابهقیمتصرفوقتگرانبهایشباخواندناجباریچندکتابباجملاتقلنبهسلنبه،متوجهخودسازد. درچنینمحیطهایی،ازیکسوازبیمتنبیههاوازسویدیگردرمواجههباتشویقهایکذایی،عمردانشآموزتلفمیشدطیایندوره،دانشآموزلحظهایدرسرابرایدرسنخواندند. هدفشانازدرسخواندنیااصولافرارازتنبیهبود،یاوصالبهتشویق ! نتیجهاینکهمیلباطنینقشینداشت.
امکاناتآموزشیبرایدانشآموزانمحرکیمثبتاست،اگراینعنصرنباشد،رکودخودنماییمیکندودرنتیجهاستعدادهاازبینمیروند. بایدبهنحویمحرکیرابهوجودآوردتاایناستعدادهاپژمردهنشوند. امروزهعنصرتشویق،بهتنهایینقشبازیمیکندوباکمیدقتمیتواندریافتکهچقدرنتیجهاینبازیمایهتاسفاست؛چراکههدفدانشآموز،کسبتشویقخواهدشدنهکسبدانش. جالباینکه،خارجازچارچوبدرسومدرسه،مطالعهکتبسادهویامشکل،همراهبالذتیوصفنشدنیاستچوننهتشویقیدرکاراستونهتنبیه.
میلباطنیفعالشدهونقششرابخوبیایفاءمیکندامااینزمانبرایخیلیهازیادبهطولنمیانجامد؛چراکهوحشتازآیندهکهخودمعلولعواملیازجملهبیکاری،فقرمادی،نابسامانیهایاقتصادی،اجتماعیاست،مسیرمطالعهراتغییرمیدهد. قصوردرامرمطالعهویرانکنندهسعادتآیندهاستدرسرابایددرآرامشفکریخواند. هیچیکازمواردبهتنهاییموثرنخواهندبود،اگرامکاناتآموزشیکافیدردسترسنباشد.

تشويق

تشويقدرجلسهٔمشاوره،مجموعهفعاليتهائىاستکهمراجعرابهادامهکارشترغيبمىکندواورادرمسيرپيشرفتوبهبودقرارمىدهد. تشويقنوعىپاداشاستکهبراىتقويترفتارمطلوبوادامهٔآنبهمراجعارائهمىشود. بهعنوانمثال،مشاورباگفتنجملاتىنظير”مردتوانائىهستي،مىتوانىمعقولباشي،ومىتوانىاينمشکلراحلکني“مراجعرابهخودکاوىبيشترتشويقمىکندوباعثمىشودکهاوعقايدوافکارخويشرادقيقتر،عميقترموردبررسىقراردهد. ازجانبديگر،تشويقبيشازحدموجبمىگرددکهمراجعبهمشاوروابستگىپيداکندواستقلالخودراازدستبدهد. همچنينتشويقصحيحومناسبازنگرانىوناامنىمراجعمىکاهد.

روشهاىتشويق

بهنظربرامروشوستروم(۱۹۶۸)درجلسهٔمشاورهکاربردروشهاىتشويقرامىتوانبهشرحزيربيانکرد:

۱. استفادهازکلماتتائيدکنندهنظير”بلىدرستاست،توانائىانجامآنراداري“. دراينجاهدفآناستکهبااستفادهازکلماتتائيدکننده،درمراجعاحساسامنيتواعتمادنسبتبهمشاوروجلسهمشاورهبهوجودآيد.

۲. پيشبينىنتايجاحتمالىمشاوره،روشديگرىبراىتشويقمراجعاست. مشاوردرجلسهٔمشاوره،دربارهٔنتايجاحتمالىوتغييراتىکهدرمراجعبهوجودخواهدآمدبااوبهصحبتمىنشيند. بهعنوانمثال،مشاوربهمراجعمىگويدکهبراثرمشاوره،رفتارشدرجهتمقبولومناسبىتغييرخواهدکرد،وياآنکهدرزمينهٔتحصيلاتبهموفقيتهائىدستخواهديافت،ويانمراتبهترىدررياضىوفيزيکخواهدگرفت.

۳. ايجادشرايطوامکاناتمناسبدرجلسهٔمشاوره،براىمراجعتشويقکنندهاستبهعنواننمونه،برقرارىرابطهٔحسنهمشاورهاىوپذيرشمراجع،شوقورغبتىدراوبراىادامهبحثبهوجودمىآورد.

 

۴. آشناساختنمراجعبهاينحقيقتکهمشکلشمنحصربهفردنيستوديگراننيزکموبيشبامشکلاتىهماننداومشکلاومواجههستند،مىتواندتشويقکنندهباشد.

تشويقرفتارهاىخوب

نگرانىدربارهٔتأثيراتاحتمالىتلويزيون،ازديرزمان،برتوجهاتىکهبهديگرعرصههاىمربوطبهتماشاىتلويزيون،درکودکانمىشده،اولويتداشتهاست. چهمدتاستکهمفهومجعبهٔگوشهخانهبهمثابهٔهيولايىيکچشمموجهشمردهمىشود؟اينمکانکهرفتارهاىبدبهنمايشدرآمدهدرتلويزيون،مىتواندالگوهايىدراختياربينندگانجوانمستعدبگذاردتاازآنکپىبردارىکنندرانمىتوانسادهگرفت. امااينفرضيه - کهعموماًغالببهنظر - مبنىبراينکهآشکاراثابتشدهاستکهتلويزيونتأثيربدىدارد،سادهسازىبيشازحدهردو،يعنىهمآنچهجعبهبهمنازلمىآورد،وهمنحوهٔبرخوردکودکانباآن،است.

برنامههاىتلويزيونشاملنمونههاىبسيارىازرفتارهاىخوباست. برنامههايىکهدرآنمردمبامهرباني،جوانمردىوسخاوترفتارمىکنند. بههماناندازه،منطقىبهنظرمىرسدکهفرضکنيماينتصويرنيزنمونههايىدراختيارکودکانقرارمىدهندتاازآنکپىبردارىکنند. بنابراين،دراينفصلاينپرسشرامطرحخواهيمکردکهآياتلويزيونرفتارهاىخوبرادرميانکودکانترويجمىکند؟اگرچهکارىدراينزمينهصورتگرفتهاستبهوسعتکارانجامشدهدرزمينهتأثيرخشونتتلويزيونبرکودکاننيست،اماتحقيقاتمهمىوجودداردکهروشهاىمختلفىرانشانمىدهدکهتلويزيونمىتوانديابايد،درشرايطخاص،تأثيراتبسيارمفيدومطلوبىبرکودکانبگذارد.


آموزشرفتارخوب

مدارکروزافزونبسيارىنشانمىدهدکهنمونهرفتارىخوبىکهدرتلويزيونبهنمايشدرمىآيد،مىتواندکودکانراتشويقکندتارفتاربهترىدرپيشگيرند. پژوهشنشاندادهاستکهبينندگانجوانمىتواننديادبگيرندکهچگونهبهشيوهٔمطلوبترياپذيرفتهشدهتراجتماعىرفتارکنند. آنهااينرفتارهارانهتنهاازطريقتماشاىبرنامههاىمخصوصآموزشىکسبمىکنند،بلکهباتماشاىنمونهبرنامههايىکهدرآنرفتارخوببهتصويرکشيدهوبراىمخاطبانعمومىتهيهمىشوند،نيزبهدستمىآورند. مدارکموجودبراىتأثيراتجامعهگرايانهتلويزيونرامىتوانبهچهارنوعدستهبندىکرد:

- مطالعاتآزمايشگاهىانجامشدهبرروىبرنامههاىازپيشآمادهشدهتلويزيونياموضوعاتفيلم.

- مطالعاتآزمايشگاهىبرروىموضوعاتبرنامههايىکهبهمنظورآموزشمهارتهاىاجتماعىتهيهشدهاند.

- مطالعاتآزمايشگاهىبرروىموضوعبرنامههاىانتخابشدهازميانمجموعهبرنامههاىمردمىتلويزيون.

- مطالعاتميدانىکهميزانتماشاىبرنامههاىداراىمحتواىجامعهگرايانهراباميزانتمايلاترفتارىجامعهگرايانهمرتبطمىسازد.

پژوهشگرانبااستفادهازاينروشهاىمختلف،دربارهٔقابليتتلويزيونبراىتأثيربرکودکاندرجهتنشاندادنسخاوتوابرازنکردنخودخواهي،نشاندادرفتاردوستانهوانديشيدنبهخرسندىنهايىونهطلبسريعپاداشبراىانجامهرکارىتحقيقکردهاند.


تلويزيونوداورىهاىاخلاقى

بيشترتحقيقاتانجامشدهبرروىتأثيراتبالقوهخوبتلويزيون،برانواعمختلفرفتارهاىاجتماعىمرتبطباشخصيتمتمرکزهيچگونهتأثيرمستقيمىبرقضاوتواستدلالاخلاقىبينندگاندارد؟انتقادهاىاوليهبهطوراخص،نگرانديدگاههاىاخلاقىومعنويىبودکهازطريقتلويزيونآموزشدادهمىشد. ديدگاهمنتقداناينبودکهاينرسانهتأثيرمخربىالقامىکند. نگرشبرخىازمنتقدانايناستکهتلويزيوناغلبنشانمىدهدکهاعمالغيرمشروعياغيراخلاقىمؤثرواقعمىشوند. حتىمجريانقانوندرتلويزيونبهگونهاىنشاندادهمىشوندکهقواعدراناديدهمىگيرند،کدهاىاخلاقىرازيرپامىگذارندوبهشکلپرسشبرانگيزىاغماضوافراطمىکنند،پيامنهفتهدراينمحتواايناستکهبدبودن،اغلببهترازخوببودنمؤثرواقعمىشود.

برعکس،مدافعانبرنامههاىتلويزيونىاستدلالکردهاندکهتأثيرتلويزيونبرنگرشاخلاقىجوانترينبينندگانش،دردرجهٔنخست،تأثرىمثبتاست. برنامههاىتلويزيونبهطورمرتب،مسئلهاىاخلاقىرابهشکلجذابىمطرحمىکنندکهتوجهمخاطبانرابهخود،جلبوجذبمىکند. مردمبامجموعهاىازمسائلوبحرانهاىاخلاقىمواجهمىشوندکهدرنمايشهامطرحيادربرنامههاىسرگرمکنندهبازىمىشوند،ونيزدربرنامههاىمستندوآموزشىنشاندادهمىشوند. نمايشهاىسريالي،شخصيتهارابهگونهاىنشانمىدهدکهآنقدرظولانىبامشکلاتاخلاقىدستوپنجهنرممىکنند،کهمخاطبرابرآنمىدارندتابارخدادهاوموقعيتهاآشناشوند. برنامههاگفتوگوىتلويزيوني،اعضاىعادىجامعهرابهتصويرمىکشدکهسفرهٔدلخودراجلوميليونهابينندهمىگشايند،واغلببرژرفتريننبههاىزندگىخصوصىخودمتمرکزمىکنند. تلويزيونازطريقايننوعتجربياتمىتواندبهمثابهٔنوعىمعلماخلاقيامشاوىايفاىنقشکند،وبينندگانرا،ازپيروجوان،تشويقکندکهمشکلاتمهماخلاقىرامنعکسسازند. بااينوجودتااينزمانتحقيقاتکمىچهدرردوچهدراثباتهرنوعتأثيرتلويزيونبررارزشهاواستدلالاخلاقىکودکانصورتگرفتهاست.

تحقيقاتدربارهٔپرورشداورىهاىاخلاقىباکارگلبرک (Kholberg) تحتکنترلدرآمدهاست. دراينچارچوب،تصورمىشودکهاستدلالاخلاقىدرکودکان،طىمجموعهاىازمراحلپرورشمىيابد،وهرمرحلهٔموفقيتآميز،نشانگرسطحموفقيتآميزترىازدرکنظماخلاقىدنيايىاجتماعىاست. دراينمسير،کودکدرهرمرحله،مرتبهاىازجنبههاىاخلاقىرادرارتباطباايجادتمايزبينخوبوبدمىآموزد. درچنيننظامي،يکنتيجهٔمقدماتىايناستکهاگرعملىمجازاتنشود،درآنصورتطبقتعريفمىبايستازنظراخلاقىپذيرفتهشدهباشدوبنابراينازنظرمعنوىدرستباشد. يکپرسشکليدىايناستکهآياتلويزيونبهاينشيوهاستدلالمىکند؟

تلاشبراىيافتناينپرسششاملمطالعهاىاستکهروىپسرهاودخترهاى۴-۵ساله،۷-۸سالهو۱۰-۱۱سالهانجامشدهاست. نخستازاينکودکانمصاحبهاىبهعملآمدتاقابليتهاىاستدلالاخلاقىآنهابيشترشناسايىشود. بهعلاوه،مادرهريکازکودکانباثبتخاطراتروزانهمربوطبهتماشاىتلويزيونکودکانبهمدتدوهفته،ونيزتهيهاطلاعاتوسيعىدربارهٔعادتخانوادگىتماشاىتلويزيوندرزمانگذشته،پژوهشگرانرايارىکردند. پژوهشگرانسپسازفنونآمارىاستفادهکردندتاروابطموجودبينگزارشبهدستآمدهازاظهاراتبينندگانمبنىبرعاداتتماشادرکودکانوخانوادههايشانونيزنگرشوارزشهاىاخلاقىکودکرابيازمايند.

درميانکودکانکمسنوسالتر،تماشاىمستمرترتلويزيون،بالنسبهبااستدلالاخلاقىبهدستآمدهبود،همبستگىداشت. ايننتيجهدرمورددوگروهسنىبزرگتربهدستنيامد. درميانکودکان۴-۵سال،کلميزانتماشاىتلويزيونباماهيتارزشهاىاخلاقىمرتبطبودونهترجيحاتکودکبراىتماشاىانواعخاصىازبرنامهها. بنابراين،هيچگونهنمودگارىوجودنداشتکهنشاندهدتمايلبراىتماشاىانواعخاصىازبرنامهها. بنابراين،هيچگونهنمودگارىوجودنداشتکهنشاندهدتمايلبراىتماشاىنوعخاصىازبرنامهايناحتمالرابهوجودآوردکهپرورشاخلاقىکودکانراضايعسازد. اگرچه،درميانکودکان۷تا۸سال،آنهايىکهتماشاىکمدىهاىخانوادگىراترجيحمىدادند،درکپرورشيافتهترىنسبتبهاهميتکمکبهمردمنيازمند،داشتند. اينيافتهجالببود،بهاندليلکهموضوعاتبسيارىازايننمايشهارامنعکسمىکرد. يافتهاىکهدرارتباطباتشويقکماينارزشهاونگرشهابهوسيلهتلويزيونبيانشده،گزارشىاستکهايننوعدرکرادرميانبالاترينگروهسنىکودکاننسبتاًضعيفيافت؛لازمبهذکراستکهاينکودکان،علاقهٔخاصىبهنمايشهاىپرجنبوجوشوماجراجويانهاىداشتندکهمخاطباصلىآنهابزرگسالانبودند. کمبودتحقيقاتانجامشدهدربارهٔتلويزيونواستدلالاخلاقىبدانمعنىاستکهدرکماازماهيتواهميتهرنوعنقشىکهاينرسانهدراموزشکودکاندرجهتتشخيصدرستازنادرستايفامىکند،ناقصوناهمگونباقىمىماند.

تشويقغيرمادى

همچنينازنکاتمهمدرتشويقايناستکبکوشيمتاحدودامکانتشويقهاکمترصورتمادىپيداکند. تکيهاساسىروىجنبههاىغيرمادىباشد. اينامربدانخاطراستکهاگربناشودمابراىهرکارخوبىازکودکسرمايهگذارىمادىکنيم:

۱. پولوثروتماقدنمىدهدازآنبابتکهبراىمؤثرواقعشدنتشويقناگزيريمدرهرمرحلهتشويقمادىخودبيشازدفعاتقبلىباشد. مثلاًاگردفعهاولمعادل۲۰ريالسرمايهگذارىکنيمدفعاتبعدبايدبترتيب۲۵-۳۰-۴۰و ... ريالباشد. وگرنهتشويقماازنوعتکرارمکررخواهدبودکهاثرشراازدستمىدهد.

۲. کودکتدريجاًفردىمادىمسلکومالدوستودرآنافراطىبعملمىآيدودربرابرهرکارىکهانجاممىدهدانتظارمادىخواهدداشتدرحاليکهمادرحالوآيندهنيازداريمبهافرادىکهدرمواردىلازمبراىحفظوسلامتحياتاجتماعىازجانومالخودسرمايهگذارىکرده،توقعىهمازکسىنداشتهباشند.

۳. درسايهچنينتشويقىعادتغلطىدرکودکپديدمىآيدکهبعدهاقابلتداوموادامهنيست. زيرااوديريازودوارداجتماعمىشودوهمانتوقعاتراازاجتماعداردوطبيعىاستکهاجتماعآنرابرآوردهنکند. واينخودمايهترکوظيفهبخاطريأسوسرخوردگىاست. مىدانيمکهاجتماعحتىدرتشويقکلامىمفتوبىمايهسهلانگاراستتاچهرسدبهآنچيزهائىکهبارمالىبههمراهدارد.

تشویقکودکانخجالتی

کودکانخجالتیخودرابهبرخوردهایاجتماعیوهمزیستیبادیگرانتشویقنمایید. برایاینکارراههایزیادیوجوددارد،بهعنوانمثال،اگرکودکخجالتیدرهنگامسلامیاخداحافظی،نخواهدبهشخصچیزیبگوید،سعیکنیداوراواداربهدستدادنبرایسلامیاخداحافظینمایید.
دستدادنقدمیاستدرمسیردرست. راهدیگرایناستکهباکودکدیگریواردیکبحثهیجانانگیزبشویدوهنگامیکهبحثداغشد،ازکودکتانسؤالکنیدکهنظرویدرموردموضوعموردبحثچیستوالبتهمراقبباشیدکهویرازیادتحتفشارقرارندهیدزیراممکناستمقاومتبیشتریایجادکند. بهیادداشتهباشیدکهکودکدربعضیروزهابهبودینشانخواهددادوبعضیروزهاخیر.
برایکودکانخجالتییکهدفمعقولودشوارایناستکههرروزحداقلیککلمهبهیکفردجدیدبگوید. سایرمواردمناسب،میتواندصحبتکردندرمقابلهمهافرادکلاس،شرکتکردندربازیهایتیمییاپرسیدنیکسؤالازمعلمباشد.

صورتهاىعملىتشويق

مسألهتشويقکودکراچگونهبهمرحلهاجراوعملدرآوريم؟چهکنيمکهکودکدردرونخوداحساسشوقىکندودرباطنخويشخشنودباشدکهفلانعملراانجامدادهاست؟راههاىشادمانکردنکودکبخاطرعملموردنظرماکدامند؟

 


ذکرکلماتمحبتآميز

غرضذکرعباراتوکلماتىاستکهجنبهمهروعلاقمندىفردوهمديدگاهاحترامىمربىرابهکودکنشاندهد. طفلبراثرآندريابدکهعملشموردرضاىوالدينيامربىبودهوآنهااورابرايناساسبيشازپيشموردمحبتقراردادهاند.

کلماتىمثلعزيرمن،پسرجانمن،آقا،خانم،شاگردخوب،الفاظىچونبفرمائيد،تشريفبياوريد،آفرينبرتوپسرم،دخترمن،و ... مىتواندحاکىازاينمحبتباشدوالبتهسعىداريمکهاينکلماتسرسرىوتصنعىنباشدکهطفلازآنسردرمىآورد.

معرفىعملآندرحضورجمع

درخانهيامدرسه،نزدخواهروبرادرويانزددانشآموزانکلاسسعىدارىفردىراکهعملخوبىانجامدادهمعرفىکنيموعملاوراموردستايشقراردهيم. اينروشبراىهمهدانشآموزاندرهمهسنينومخصوصاًبراىنوجوانانوبالغانبسيارمؤثراست.

شکنيستکهبراىديگرانبايدتوضيحدادکهچراعملاوموردتقديراست . البتهجمعکلاسراوامىداريمکهبهافتخارعملکردخويشابرازشادمانىکنند،صلواتىبفرستند،تکبيرىبگويندوبالاخرهعلاقهورضامندىخودرااعلامدارند.

معرفىوارائهآثار

ممکناستطفلىعملپسنديدهاىچوننوشتنمشقباخطزيباراانجامداده،نقاشىزيبائىکرده،وسيلهخوبوزيبايىساخته،هنرىرادرخطاطىبهکاربردهو ... ازراههاىتشويقاوآناستکهآنراموردتأييدقراردادهوبهبچههاعرضهکنيم.

ممکناستطفلىعملپسنديدهاىچوننوشتنمشقباخطزيباراانجامداده،نقاشىزيبائىکرده،وسيلهخوبوزيبايىساخته،هنرىرادرخطاطىبهکاربردهو ... ازراههاىتشويقاوآناستکهآنراموردتأييدقراردادهوبهبچههاعرضهکنيم.

نصبعکساو

گاهىمىتوانعکساورابهتنهائىدرتابلوىمدرسهنصبکردهوياآندرکنارخطزيبايشويانقاشىقشنگشقرارداد. ويادرسطحىوسيعتروبهترعملکرد،بدينگونهکهعکساورابازرقوبرقتزيينکردهودرتابلونصبکنند.

ايناقدامنيزبراىهمهکودکانومخصوصاًنوجوانانروشسازندهومؤثرىاست. کودکرابهايننتيجهمىرساندکهبراىکاروفعاليتاوحسابىبازکردهايموبراعملشاعتبارىقائليم. طبيعىاستکهدرچنانصورتىپاىبندملاحظاتىگرددوبراىخودارزشواعتباربيشترىازلحاظحسنعملقائلشود.

دادنجايزه

درمواردىمىتوانبراىکودکجايزهوپاداشىدرنظرگرفتکهبهتناسبسن،جنسوديگرشرايطدراختيارشقرارگيرد. بهاىجايزهمهمنيست،مهمنفسجايزهاستونشاناينامرکهازاينراهمىخواهيمرضايتخودرانسبتبهاواعلامکنيم.

جايزهگاهىمىتوانديکمدادباشد،زمانىيکتوپپينگپونگ،زمانىيکگل‌‌سرياگليقه،گاهىيکشيرينىوشکلاتو ... درهمهحالبراىکودکاينمسألهمهماستکهازشماچيزىرابعنوانجايزهدريافتمىدارد.


نزديککردنبهخود

گاهىتشويقمىتواندبصورتنزديککردنکودکبخودباشد . بدينمعنىکهبخاطرعملکردخويشاورامقرّبکنيم،موردتوجهبيشترىقراردهيم،خواستههاىاورابيشترموردرسيدگىقراردهيموبالاخرهبهاوبفهمانيمکهتاحالااورادوستداشتهايمولىاينکاورابيشتردوستداريم.

معلمنمىتوانداورابدينگونهبهخودنزديککندکهمثلاًاجازهاشدهدناهاررادرمدرسهودردفتردرنزداوصرفکنند. بهاودستدهدازاواحوالبپرسد،براىاواحترامىبيشترقائلگردد،يادآوريشکندکهدوستشداردو ...

سپردنمسؤوليت

گاهىدرمدرسهمعلمومربىدرخانهوالدينبراىتشويقکودکمىتوانندمسؤوليتموردعلاقهاىرابهاوبسپرند،بهاوتفهيمکنندکهبخاطراحترامبهاو،ديدنعرضهولياقتاو،حاضرشدهاندچنانمسؤوليتىرابهاوواگذارکنند.

دراعطاىاينمسؤوليتسعىداريمراههاىاداىآنراهمبهاوياددهيمتادرسايهانجامشاحساسلياقتوشادمانىکندويادرککندکهاورابحسابآوردهاند،براىاوشخصيتىقائلشدهاند،اوراداخلدرجمعوگروهخودکردهاند.

ذکرقصهوداستان

بعنوانتشويقکودکانخردسالمىتوانندبهآنهاوعدهدادکهقصهوداستانىبراىاوبگويند. مىدانيمکهکودکانوحتىبزرگترانقصهگوئىوالدينومربيانرادوستمىدارندوحاضرندبسيارىازکارهاىخودرارهاکنندتاقصهاىبشنوند.

شکنيستکهبهتناسبسنوجنس،وبادرنظرداشتنشرايطگوناگونولازمسعىداريمداستانهاىسرگرمکننده،اخلاقىوارزندهاىبراىکودکانبگوئيموازاينطريقنيزبهامرسازندگىواصلاحکودکانبپردازيم.

دادنگواهى

درمواردىمدرسهمىتواندگواهينامهاىبهکودکبدهدکهدرآنحکايتازرضايتازکودکباشد. البتهسعىداريمکهاينسندبهصورتامرىنباشدکهموردسوءاستفادهقرارگيرد. درآنقيدمىکنيمکهتاامروزواينساعتاوکودکىفعال،باادبواخلاقو... بودهاست. دراينموردنيزازقبلسخنانىراعرضهکردهايم. درکلمىخواهيمبگوئيمرضايتنامهمطلقنباشد.

شيوههاىديگر

شيوههاىديگرىهمبراىتشويقکودکانوجودداردکههرمربّىبهتناسبىمىتوانديکىازآنهاراانتخابکردهوموردعملقراردهدمثل:

- لبخندرضايتآميزىکهوالدينومربيانبهروىکودکمىزنند.

- بردنکودکبهگردشوتفريحومسافرتبخاطرنقشخوبىراکهدرزمينهاىايفاکرده.

- دادنعکساوبهروزنامهمدرسهوياروزنامههاىصبحوعصريکشهرتاازديدنآناحساسغرورکند.

- دادنفرصتاظهارنظربهاوازطريقواردکردناودرشورائىکهدرمدرسهاست.

- واردکردناودرصفبزرگترهابعنواناحترامبهاووبحسابآوردنش...

- کشيدندستنوازشبهسروصورتاوويابوسيدنودرآغوشگرفتنش.

- بازىکردنمربىومعلمباکودکوبحسابآوردناوو ...

ودرکلاستفادهازهرراهوضابطهمشروعىکهکودکرابحرکتاندازدوبهپيشبرد. مادراينراهازابتدائىترينوسادهترينراهمىتوانيماستفادهکنيمتاپيچيدهترينودشوارترينآن،هرکدامدرجاىخودوبهتناسبشرايطخاص.

تنبیه

همیشهدقتداشتهباشیدکهتنبیهفرزندتانباکارخلافیکهاوانجامدادههمخوانیداشتهباشدوازنظراوعادلانهباشد. شمافرزندانخویشرابرایورودبهاجتماعوایجادیکزندگیمستقلآمادهمیکنیدوبنابراینتنبیهنیزبایدنتیجهکارخلافباشد. اینروشهرنوعرنجشیرانیزدربچههاازبینمیبردزیراتنبیهنتیجهکارخلافآنهابودهاست . البتهبهخاطرداشتهباشیدکههیچگاهازتنبیهبدنیاستفادهنکنید.

فوايدتنبيه

تنبيهبههمهصورواشکالشدرتربيتمىتواندجارىباشدوالبتهفوايدىداردکهذکرهمهآنهادراينبررسىممکننيست.

اصلاحرفتار

تنبيهاينفايدهرابهمراهداردکهکودکراسرعقلمىآوردواودرمىيابدکهعملخطائىرامرتکبشدهوازتکرارآنبايدخوددارىکند. اينامربراىکودکانخردسالحتىبهصورتشرطىشدنمىتواندمطرحباشد.

طفلىکهبخاطرخطائي،حتىبدونآگاهىداشتنبهخطاىعملىتنبيهمىشود،براساساصلشرطىشدنکهتوسطپاولوفعرضهشدهاسترابطهاىبينعملوکيفرمىيابد. مىفهمدهربارىکهعملناروائىراانجامدهدبايدزجرورنجآنراتحملنمايدوبهايننتيجهمىرسدکهسودشدرترکآنعملاست.

يافتنراهصواب

گاهىتنبيهمىتواندوسيلهاىباشدبراىيافتنراهصواب. بدينگونهکهکودکىعملىراانجاممىدهد،راهىراطىمىکند،شيوهاىراموردعملقرارمىدهدوبدانخاطرتنبيهمىشود. خودبخودبهايننتيجهمىرسدکهآناهقابلادامهوتکرارنيستوبراىمصونماندنازتنبيهناگزيربايدشيوهديگري،وياراهضدّىرادرپيشگيرد.

اثربخشىفورى

ازفوايدتنبيهاثرفورىآنبرروىفرداست. کودکىرادرنظرآوريدکهدرخانهيامدرسهشرارتمىکند،مزاحمديگراناست،سروصدابهراهانداختهوبراىديگرانصدمهآفريدهاستبالجبازىهاىخوددرخانهآتشافروزکردهوبراىديگرانرنجمىآفريند.

شايدشوروآشوبىکهاوبهپاکردهاجازهنمىدهدکهکودکبخودآيدودستازعملناروايشبردارد. درچنينصورتىيکسيلىيايکضربهمىتواندمحيطىراساکتوآرامکند. جلوىآشوبوآتشافروزىهاىاورابگيرد. ومجالىبراىمربىپديدآوردکهبتوانداوضاعراسروساماندهدوياحرفخودرابزند. (البتهبايدديدآياچنينشيوهاىدرستوبمورداستيانه).

تضعيفرفتار

تنبيهدرمواردىمىتواندنقشضعيفکنندهاىرابراىرفتارکودکايفاکند. چهبسيارندتمنياتىکهدرافرادوجوددارندوترسازتنبيهومجازاتنمىگذاردکهکودکآنعملراانجامدهدوياچنينترسىسببمىشودکهاوآنخواستهرابهعقباندازدويادراجراىآنکمىسستوسهلترعملکند.

رعايتاينامرسببمىشودکهکودکتدريجاًنسبتبهآنرفتاربىاعتناشدهوآنچناننباشدکهخواستهدلراآزادانهوبىپروابرآوردهسازد. برايناساستنبيهگاهىمىتواندرفتارراتعديلکردهوزمانىحتىريشهرفتارناروائىرادردرونبخشکاند.

ايجادبيدارى

تنبيهگاهىآدمىرابخودآوردهوبيدارمىکند،بهعبارتديگرعاملهشداردهندهوبيدارىآفريناست. ممکناستکودکدرلحظهتنبيهعملمربيهراغيرعادلانهوناروابداندولىپسازآن،مخصوصاًبهنگامىکهلحظاتىتنهاباشدبخودايدودريابدکهعملشمطبوعومناسبنبودهوهشيارگردد.

اينامربويژهدرموقعىرخخواهددادکهوالدينومربياندرحينتنبيهعملناروايشرابهرخاوکشيدهوتفهيمشکنندکهچرااوراتنبيهمىکنند. وياعواقبسوءوناميمونعملاوراگوشزدکردهوبهاوتفهيمنمايندکهدرصورتتداومارتکابچهعوارضسوئىمتوجهاومىشود.

تشديدرفتار

اينهمفايدهديگرتنبيهاستکهمىتواندعاملتحريککودکبراىانجامرفتارىباشدّتورغبتبيشترىباشد. بعنوانمثالمىگوئيم:

کودکىدرحدمعينىوقتگذارىکردهوبهدرسومشقومطالعهاشمىپردازد. نمرهمطلوبرانمىآورد. تذکّراتوالدينومربيانداصلاحشمؤثرواقعنشدهوسرانجامتنبيهمىشود. اينتنبيهدرحقيقتاورابهاينانديشهوامىداردکهکاروتلاشاوبراىدستيابىبهچنانمقصدکافىنبودهوبايدفعاليتبيشترىراازخودبروزدهد. برايناساستنبيهبراىاونقشمحرکىراايفاکردهکهاوعملوکارخودرابيشتروفعاليتخودراتشديدکند.

پرهيزهادرتنبيه

درتنبيهکودکازتندادنبهاموروجرياناتىبايدخوددارىکنيد. مواردىکهذيلاًذکرمىشودهمانهائىهستندکهروانشناسانمجربومربيانبنامماراازارتکابآنهشداردادهاندورعايتآنهادرامرسازندگىوهدايتنسلشديداًمؤثراست.

عقدهگشائىها

اينخطاستکهشخصىباتنبيهکودکىناتوانعقدههاىخودرابيرونبريزدومحروميتهاىناشىازدرگيرىونابسامانىروانىويازندگىشخصىخودراازاينطريقفرونشاند. برخىازافراددرزندگىروزمرهنابسامانىومشکلاتىدارند،ازکارخودناراضىهستند،تواناينکهباهمهمشکلاتمقابلهکننددرآنهانيست،فرصتىرامىطلبندکهدرآنبهعقدهتکانىبپردازند. ويادائماًدرصدديافتنمقصرىهستندکهاوراتنبيهکنند. اينچنينافرادىدرتنبيهکودکخطاکارند. اگرشماناراحتيدفرزندشماتقصيرىندارد.

منعانتقام

ازتنبيهانتقامىبايدپرهيزکردکهکارىاستتوأمباغضبوغضبشعلهآتشىاستکهدرمواردىبسيارخرمنهاراآتشمىزند. تنبيهناشىازانتقاممربىراازهدفدورمىسازد. حسابهابايدازهمجداشوندوبراىهرحسابىدفترىجداگانهبايدگشودهشود. احساسکودکازتنبيهانتقامىودرکاوازاينامرکهمربىداردبحسابديگرىاوراموردآزارقرارمىدهدرابطههاراتيرهمىسازدوزمينهرابراىعدمنفوذمربىدرشاگردفراهممىکند.

تنبيهمضاعف

ازنظرتربيتتنبيهمضاعفنارواستوآنتنبيهىاستکهخودمرکبازچندتنبيهديگرباشد. مثلکتکزدنبهمراهناسزاگفتنوتوبيخوملامت.

اگرکودکراکتکمىزنيدديگربهاوفحشندهيد،اگراوراسرزنشمىکنيدديگرازغذاوبازىمحرومشنسازيدکهاينشيوهاىغيرعادلانهوخلافنظراسلاماست. دراسلامحتىفردىراکهمحکومبهاعداماستوبراىکشتناورامىبرندحقنداريمفحشبدهيمويااوراملامتکنيم.

خشونت

تنبيهبکنيدامّاخشونتبخرجندهيد. دستوشلاقتانرازيادبالانگيريدبيرحمىخودرادراينراهنشانندهيد. همانگونهکهگفتيمغرضاساسىدرتنبيهنشاندادنشکستهشدنسدحرمتاستنهچيزديگر. والّااگربناشودباکودکازطريقبدردآوردناومعاملهکنيدهرگزدراينراهموفقنخواهيدشد.

اينازعدالتمربىبدوراستکهبااستفادهاززوروقدرتخودبجانکودکىبىپناهافتدواورازيرمشتولگدخودگيرويابدنشراسرخوسياهکند. خداچهشد؟مگرمىتوانازانتقامخدادرامانماند.

طردواخراج

برخىازوالدينومربيانبهنگامىکهازرفتارکودکىبهستوهآمدهاندسعىدارنداوراازخانهياکلاساخراجکنند،درحاليکهايناقداماثرتربيتىنامطلوبىبرروىکودکداردبويژهکودکانىکهسنوسالزيادىنداشتهباشند. شماباايناقدامبهاحساسبىپناهىکودککمکمىکنيدويابراوازنظردرسىلطمهاىواردمىآوريدکهقابلجبراننيست. کودکبمحضاخراجازخانهبهجستجوىپناهبرمىآيدواىچهبساکهاينامرموجبواردآمدنصدمهوزيانىروانىبراوباشد. ودراخراجازکلاسحتىاينخطروجودداردکهطفلخودراازشرتنبيهوامرونهىشماراحتکندودستخودراازدامانتربيتشماجدانمايد

تکرارتنبيه

درمواردىممکناستشماکودکىراتنبيهکردهايدوظاهراًعملناروائىازاوترکشدهومجدداًهمانعملراتکرارکردهاست. درچنينصورتىضرورىاستتنبيهمتوقفوتعطيلوعلتياعللآنجستجوشود. معلوممىشودکهتنبيهشمانتوانستهاستريشهنابسامانىوبدرفتارىکودکرابخشکاندويااوراازآنامربازدارد. ممکناستطفلىکهتنبيهمىشودوشمااوراتنبلمىدانستهايدوبراىرفعتنبلىاواقدامبهتنبيهمىکردهايدبهواقععقبماندهذهنىبودهباشد.

تنبيهدستهجمعى

گاهىممکناستهمهکودکانهخانهوياهمهدانشآموزانکلاسيکبارهفريادوشيوهبدرفتارىازخودبروزدادهويادعواوسروصدابهراهانداختهباشند. همچنينممکناستهمهافرادکلاسازدستوراتشماتخلفکردهوتکليفانجامندادهباشند.

درچنينصورتىبهمصلحتنيستکهيکبارههمهکودکانراموردتنبيهقراردهيمبويژهکهدرمواردىهمممکناستعدهاىبيگناهباشندويااحتمالمقاومتوتمردشديدباشد. درآنساعتتغييرموضعدهيدوباشيوههائىبکوشيددلآنانرابدستآوريد. بعدهاکهسکوتوسکونبرقرارشدمىتوانيدتدريجاًعواملعصيانوطغيانراشناسائىکردهوبهاصلاحآنهابپردازيد.

منعهاىديگر

چهبسيارندتذکراتوهشدارهائىکهدراينرابطهقابلذکرندومابراىپرهيزازاطالهکلامازذکرتفصيلىآنهاخوددارىمىکنيممثل:

- منعازصدمهزدنوباخشمعملکردنکهگاهىنقصىرادرکودکپديدمىآوردکهمادامالعمرغيرقابلجبراناست.

- منعازتکليفاضافىومخصوصاًرونويسىمشقوياافزودنمسؤوليتکهدردبداخلاقىرادوانمىکند.

- منعازحبسدرجاهاىترسناککهممکناستزمينهناامنىوترسواختلالروانىگردد.

- منعازتمسخر،تحقير،اهانت،ناسزاگوئىها،و ....

تربیت،تنبیهنیست

بهزبانآوردنكلمه «انضباط»،دربسیاریازافرادحالتانقباضایجادمیكندزیرابرایبسیاری،انضباطیعنیكتكخوردن،دراتاقحبسشدنوموردناسزاقرارگرفتن.

 

 

بهزبانآوردنكلمه «انضباط»،دربسیاریازافرادحالتانقباضایجادمیكندزیرابرایبسیاری،انضباطیعنیكتكخوردن،دراتاقحبسشدنوموردناسزاقرارگرفتن.
متأسفانهاغلبماانضباطراباتنبیهاشتباهمیگیریم؛باوجوداینكهاینكلمات،معانیكاملاًمتفاوتیدارند. اگرچهیكروشكاملومعینبرایمنضبطكردنبچههاوجودنداردوفقطآنچهمامیتوانیمانجامدهیمایناستكهخودمانرابهرویكردمثبتیدرارتباطباانضباطمتعهدسازیم؛رویكردیكهدربرگیرندهاحترام،انتظاراتروشن،محدودیتهاوپیامهایمنطقیواختیارباشد.
نكتهحائزاهمیتدراینارتباطآناستكهمانبایداعتمادبهنفسبچههاراخدشهداركنیمبلكهبایدبارفتاریجدیتوأمباعشقومحبت،انضباطشخصیراپرورشدهیم.
بعضیمواقعموقعیتهاییپیشمیآیدكهآنراپیشبینینكردهایم. بهطورمثال،بافرزندمانبهخریدمیرویمودرراهخرید،دختریاپسرمانشروعبهغرزدنمیكنندكهمافلانچیزرامیخواهیمواینموضوعباعثمیشودكهاودرتمامطولمسیر،قیلوقالوگریهوزاریكندوشماهممجبورشویددستاورابكشیدتایكقدمبرداردولیاگرقبلازخروجازمنزلمیتوانستیداینموقعیتراپیشبینیكنید،اینمشكلهرگزپیشنمیآمد. مثلاًبهفرزندتانبگوییدكهماالانمیخواهیمبرایخریدبیرونبرویمومنمیدانمكهماهروقتخریدمیرویم،تودوستدارییكخوراكیبرایتبخرمولیامروزازشكلاتخبرینیست. درعوضدرراهبازگشت،میتوانییككتاببرایخودتبخریوبااینروشمیتوانیمازوخامتوضعیتیكهممكناسترخدهد،ازقبلبكاهیموبرایاینكاركافیاستكهبهآنهابگوییمچهانتظاریازمامیتوانندداشتهباشندوبرایمامقدوراستچهكاریراانجامدهیموچهكاریراانجامندهیم.
هرمسألهاینیازبهدخالتندارد. بسیاریازمواردرامیتواننادیدهگرفت،چونبچههابهمحضآنكهشماتوجهتانراازرویآنموضوعبردارید،خودبهخودآنرارهامیكنند. فرضكنیدفرزندتانواردمیشودویكمشتشیرینیبرمیداردوشمامیگویید: «میتوانیدوتابرداری» وپسرتانمیگوید: «منسهتامیخواهم». بایدتصمیمبگیریدآیاارزشداردبراییكشیرینیانرژیمصرفكنیدیانه. بااینراهكارمیتوانیم۹۵درصدمواردجزئیكهناراحتمانمیكندرانادیدهبگیریم. بههمیندلیلاستكهگاهیارزشداردرفتاریراكهضرریبهشمانمیرساند،نادیدهبگیریدوانرژیتانراصرفمسائلمهمتركنید.
بچههاهمیشهتوقعدارندكهوقتیسوألیمیكنند،فوراًبهآنپاسخیدادهشود. درنتیجهماهمیشهخودراتحتفشارقرارمیدهیمتابهبچههافوراًپاسخدهیمولیهنگامیكهمافوریوتحتفشارواردهجوابیمیدهیم،اغلبچیزهاییمیگوییمكهبعداًپشیمانخواهیمشد. بهعنوانمثالچندبارتاكنونبهطورخودبهخودبهبچهها «نه» گفتهایدوبعدازچندلحظهمتوجهشدهایداگریكلحظهفكركردهبودید،شایدجوابدیگریمیدادید.
پسكمیبهخودتانفرصتدهیدوكمترواكنشفورینشاندهید. دراینرابطهلازماستهرروزبهترینانگیزهرادربچههایمانبیدارسازیمتاآنهابدانندكهمیتوانندازخود،بهترینهارابسازند. شماهمیشهمیتوانیدچیزیبرایستایشبچههایتاندررابطهبانقاطقوتواستعدادهایآنهابیابید؛ «آفرین! چقدروقتوانرژیبرایتستزبانصرفمیكنی، «آفرینبهتوكهخواهرتراهمدربازیشركتدادی، «باچهدقتونظمیاسباببازیهایتراسرجایشانگذاشتیاینگونهكیفیتهارادربچههایتانتقویتكنید؛خواهیددیدآنهاچگونهرشدمیكنندوباشمامیلبههمكارینشانمیدهند.
چنددقیقهفكركنیدوببینیدچهدیدینسبتبهبچههایخوددارید؛مسئول،تنبل،اهلهمكارییا... ؟
بچههایمانسبتبهنگرشیكهمابهآنهاداریم،بسیارحساسهستند. آیاتاكنونمتوجهشدهایدمادروپدرهاییكهبچههایخودرامسئولمیبینند،ظاهراًبچههایمسئولیهمدارند؟اگرشمابچهخودرافردمسئولومددكاریببینید-بدونآنكهخودتانآگاهباشید- بهاوفرصتبیشتریمیدهیدتاكفایتوشایستگیاشرانشاندهدوحسمسئولیتخودرابالاببرد. هرچهشمابیشتربهفرزندخوداعتمادواطمینانكنید،اوبیشتریادمیگیردكهقابلیتاعتمادكردنراداردودرنتیجه،بیشترقابلاعتمادوامینبارمیآید.
آیاتابهحالمثلنواریكهگیركردهباشد،شدهاید؟
«
اینبازارسمساریراجمعكن! میگماینبازارسمساریراجمعكنوهیچوقتهمنتیجهایعایدتاننمیشود. یكوالدمعمولی،بچهپنج،ششسالهخودراروزیپنجاهوپنجبارسرزنشمیكندواینموضوع،شوخینیست،بلكهیكآمارواقعیاستوهیچفكركردهایدایننقزدنهاچقدرانرژیمیبرد؟وبدترازهمه،نقزدنهیچفایدهایهمندارد.
بچههایادمیگیرندكهماراازروببرند. آیاتابهحالاتفاقافتادهوقتیفرزندتانمشغولتماشایتلویزیوناستبااوحرفبزنید؟آیاازاینكهسرشرابالانمیكندتاجوابشمارابدهدتعجبنمیكنید؟یاتابهحالاتفاقافتادهبدونهیچنتیجهایخودرامشغولتكرارجملهایببینید؟اینهاهمهنشانههایگفتوگویغیرموثراست.
وقتیبهبچههایماناجازهانتخابمیدهیم،بهآنهامیآموزیمبهگونهایصریحفكركنند. ماقدرتوضمناًانعطافپذیریخودرادررعایتكردننیازهاونگرانیهایشاننشانمیدهیم. بادادناجازهانتخاببهبچههامابهآنهاكمكمیكنیمدربارهمسئولیتپذیری،چیزهاییبیاموزندوآنهارابرایاستقلالبیشترآمادهمیكنیمولیبایدتوجهداشتكهانتخاببچهرابایدبادقت،انرژیوبودجهخودتانمحدودكنید.
مابایدمطئمن،جدیوبااطمینانصحبتكنیم. وقتیضعیفالنفسهستیمیاچونعرصهراتنگمیبینیم،فریادمیكشیم،برایبچههایمانمشكلاستباوركنندكهماپدرومادرصمیمیومهربانیهستیم. هرچهبیشتروبلندترفریادبكشیم،تاثیرخودرابیشترازدستمیدهیم. مانیازداریممطمئنوآرامباشیمواجازهدهیمنگرشمااینرابرساندكهازآنهاانتظارداریمبهماگوشدهندزیراوقتیماپیامیرابهطورمستقیموقاطعانهابلاغمیكنیم،شكیدرذهنبچههادرموردآنچهازآنهامیخواهیمانجامدهند،باقینمیگذاریم؛ «همینالاناسباببازیهایتراجمعكن! وقتآنرسیدهكهتكالیفشبتراانجامدهی».
بسیاریازبچههادرپاسخبهاینسوالكهچرابهوالدینخودگوشنمیدهند،بدونمكثپاسخمیدهند: «چونآنهابهآنچهمیگویند،پایبندنیستند. آنهاچیزیمیگویندوبعد،یافراموشمیكنندیامراواداربهانجامآنكارنمیكنند؛بنابراینچهدلیلیداردكهآنهاراجدیبگیرم؟»
وقتیمیخواهیدرفتارفرزندانخودراتغییردهید،بایدآنراجزواولویتهاقراردهید. وقتیبهدخترتانمیگوییداگربهنالهوزاریادامهدهد،رستورانراتركمیكنید،نمیتوانیدمعطلشویدغذایتانتمامشودوبعدبهقولتانعملكنیدبلكهبایدهمانموقعرستورانراترككنید.
درگرماگرمدعوا،وقتآموختنبهبچههانیست. اگربچهشمالیوانیراشكست،الانوقتپندواندرزنیست. درآنلحظهاوحالبدیداردواگرشماسرشفریادبكشید،فقط،احساستحقیربیشتریمیكند. اودرآنلحظهنمیتواندچیزیبیاموزد،چونصرفاًمشغولدفاعازخوداست. بابچههنگامخوابیازمانیكهزمانكافیازقضیهگذشتهواوازاحساساتیبودندرآمده،صحبتكنید. درآنهنگام،هردوشمادیدبهترینسبتبهقضیهپیداكردهایدوبچهدروضعیتبهتریبرایتلقینپذیریقراردارد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 28 اسفند 1393 ساعت: 14:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس