آموزش اينترنت - مهارت هفتم از ICDL

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

آموزش اينترنت - مهارت هفتم از ICDL

بازديد: 975

آموزش اينترنت - مهارت هفتم از ICDL

 

1.  فصل اول) مفاهيم شبكه

a.   مقدمه
مفاهيم و مقدمات

b.   استانداردهاي شبکه

c.    انواع توپولوژي شبکه

d.   اتصال به اينترنت

e.   IP آدرس و DNS

f.     TCP/IP&IP

g.   پروتکل وب و ديگر پروتکلها

h.   آشنايي با چند اصطلاح اينترتي

i.     ISP و انواع اتصالات آن

j.     Modem

k.   طريقه ارتباط با ISP از طريق خط تلفن

l.     آزمايش ارتباط خود

 

2.  فصل دوم (ٍSearch)

a.   جستجو در اينترنت
 

3.  فصل سوم )پست الكترونيكي (E- mail):

a.   email

b.   روش ارسال نامه

c.    پارامترهاي تكميلي در E- mail

d.   عوض كردن مشخصات Account

e.   روش دريافت يك عكس و ارسال کارت پستال

 

4.  فصل چهارم)آشنايي با Browser

a.   کليد هاي ميانبر براي کار با Browser

b.   پيكر بندي Internet explorer

c.    مديريت فايلهاي موقت

d.   آشنايي با اجزاء Browser

e.   History

f.     تغيير مشخصات پيوندها (Link) و رنگ زمينه و متن

g.   زبانه Security-پيكربندي تنظيمات ايمني در IE

h.   Connections

i.     مديريت سايتهاي مورد علاقه -Favorite

j.     چاپ و ذخيره اطلاعات صفحه

 

5.  فصل پنجم ) FTP

a.   دستورات مقدماتي ftp
 

6.  فصل ششم)نوع دوم Email

a.   mail yahoo  

7.  فصل هفتم ) Chat

a.   تعاريف و کار با yahoo messenger
 

8.  ضميمه 1 - طريقه ي استفاده از چمدان Yahoo

a.   Yahoo Briefcase

b.   منوي General preferences در تنظيمات صندوق yahoo

c.    Special folders

d.   Message Action

e.   عوض كردن رنگ محيط صندوق

f.     استفاده از گزينه ي Notepad

g.   منوي View در Internet Explorer

h.   ايجاد Profile در Yahoo

i.     فرم Profile

j.     محافظت در برابر دريافت نامه هاي ناخواسته

k.   Vacation response

 

 

 


مفاهيم و مقدمات

اينترنت چيست ؟
شبكه اي كه از لحاظ مقياس جغرافيايي در سطح جهان گسترش يافته است . اينترنت مخفف كلمات International Network به معناي شبكه جهاني مي باشد. 

شبكه چيست ؟
به مجموعه اي از اتصالات بين دو يا چند كامپيوتر و زباني( Protocol) كه اين كامپيوترها به كمك آن با يكديگر صحبت مي كنند شبكه مي گويند. وقتي كه ما دو يا چند كامپيوتر را به يكديگر متصل كنيم به گونه اي كه اين دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع يك شبكه ساخته ايم. 

اهداف شبكه :


1- استفاده از منابع مشترك ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)

2- به روز بودن اطلاعات

3- جلوگيري از افزونگي اطلاعات

4- تبادل سريعتر و دقيقتر اطلاعات

 


تقسيم بندي شبكه ها از لحاظ مقياس جغرافيايي :
LAN شبكه محلي : که مخفف Local Aria Network ميباشد ، شبکه اي است با سرعت بالا که به منظور برقراري ارتباط و مبادله داده ها بين کامپيوترها در يک محدوده جغرافيايي کوچک مثل يک اداره ، يک ساختمان و يا يک طبقه از يک برج طراحي شده است. 

WAN شبكه بندي وسيع : که مخفف Width Aria Network ميباشد ، جهت مبادله اطلاعات بين فواصل بسيار دور بکار ميرود. اين شبکه ناحيه جغرافيايي وسيعي مانند کل يک کشور و يا کل يک قاره را در بر ميگيرد. شبکه هاي WAN ممکن است از خطوط استيجاري شرکت مخابرات و يا ماهواره هاي مخابراتي جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند. 

MAN شبکه شهري : که مخفف Metropolitan Aria Network ميباشد شبکه هاي متعددي را که در نواحي مختلف يک شهر بزرگ واقع شده اند ، به يکديگر متصل و مرتبط ميسازد. 
تجهيزات لازم براي شبكه كردن :
1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card ميباشد.
2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium ميباشد.
3- سيستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System ميباشد. 

انتخاب تكنولوژي براي شبكه :
پيش از اينكه سخت افزار شبكه خود را خريداري كنيد درباره استانداردي كه ميخواهيد براي متصل كردن شبكه خود به كار بريد، تصميم گيري نماييد. كارتهاي رابط شبكه و كابلهايي كه انتخاب مي كنيد مي بايست از استاندارد انتخابي شما پشتيباني كند.عمدتاً از دو نوع استاندارد شبكه استفاده ميشود. Token Ring و اترنت.

 

 

انواع توپولوژي شبکه

توپولوژي يا همبندي يك شبكه تعيين كننده شيوه كابل كشي اتصال كامپيوترهاست . اين توپولوژي (همبندي) معمولاً نوع كابل مورد استفاده را نيز تعيين ميكند . 

توپولوژيهاي شبکه داراي انواع زير است : 
1- توپولوژي BUS : 
در يک شبکه خطي چندين کامپيوتر به يک کابل به نام BUS متصل ميشود. در اين توپولوژي رسانه انتقال بين کليه کامپيوتر ها مشترک است. توپولوژي BUS از متداولترين توپولوژيهاست که در شبکه هاي محلي مورد استفاده قرار ميگيرد. سادگي ، کم هزينه بودن و توسعه آسان اين شبکه از نقاط قوت توپولوژي BUS ميباشد. ضعف عمده اين شبکه اين است که اگر کابل اصلي Back bone که پل ارتباطي بين کامپيوتر هاي شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.

2- توپولوژي رينگ - حلقوي : 
در توپولوژي باس کامپيوتر ها توسط يک رشته سيم به يکديگر متصل ميشوند که آغاز و پايان آن سيستم توسط يک مقاومت 50 اهمي بسته شده است. در توپولوژي رينگ بجاي بستن دو سر سيم آنها را به يکديگر وصل نموده و تشکيل يک حلقه ميدهند. اين توپولوژي تمامي مزايا و معايب باس را دارد با اين تفاوت که کنترل مقاومت سيم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پايان سيم گاهي اوقات به دليل فاصله زياد دو سر سيم مشکل ساز ميگردد. 

3- توپولوژي هيبريدي : 
سيستمي که از ترکيب حالت باس و ستاره اي پديد مي آيد هيبريدي نام دارد. در اين حالت برخي از مسير هاي شبکه به صورت باس و برخي ديگر بصورت ستاره اي ميباشند. معمول ترين طرح آن ، اتصال هاب ها بصورت باس و اتصال کامپيوتر ها بصورت ستاره اي به هاب مربوط به خودشان ميباشد. 

 

 

4- توپولوژي ستاره اي : 
شبکه هاي متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژي ستاره اي استفاده ميکنند. در اين پيکر بندي از کابل و سخت افزار بيشتري استفاده ميشود اما مديريت آن آسانتر و احتمال خرابي آن کمتر است. کابل مورد استفاده توپولوژي ستاره اي اترنت کابل زوج بهم تابيده بدون حفاظ است. در پيکر بندي ستاره اي هر کامپيوتر به يک هاب متصل ميشود. يک سر کابل به کارت شبکه يک کامپيوتر متصل ميشود و سر ديگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزي کابل کشي شبکه را نزد هم ميکند متصل ميشود. هاب ها به اندازه هاي مختلف عرضه ميشوند و مدلهاي پيشرفته آنها ميتواند خطا هاي موجود در سيگنالها را تقويت کند. آماده سازي توپولوژي ستاره اي آسان است و عيب يابي در آن اسانتر از شبکه باس است چرا که يک کابل آسيب ديده تنها به روي يک کامپيوتر تاثير ميگذارد و از طرف ديگر کابل زوج بهم تابيده معمولاً گرانتر از کواکسيال است. توپولوژي ستاره اي به کابل بسيار زياد و يک هاب نياز دارد. تمامي اينها منجر به بالا رفتن هزينه شبکه ميشود با اين مزيت که اين روش بسيار مفيد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

اتصال به اينترنت

تجهيزات سخت افزاري شبكه :
1- كارت رابط شبكه يا (NIC) براي هر يك از كامپيوترهاي شخصي
2- كابل كافي براي متصل كردن تمامي كامپيوترهاي شبكه مقدار و نوع كابل بستگي به توپولوژي شبكه دارد.
3- يك هاب در صورت انتخاب توپولوژي ستاره اي 

Client/Server : 
Client , Server دو جزء اصلي شبکه ميباشند که اينک به تعريف آنها ميپردازيم : 
Server : کامپيوترهايي که منابع مشترک را در اختيار کاربران قرار ميدهند.
Client : کامپيوترهايي که به منابع مشترک ارائه شده از سوي Server دسترسي دارند. 

 

تجهيزات استاندارد براي اتصال به اينترنت :
1- كامپيوتر
2- Modem و بعضي انواع اتصال، که اينها همه تجهيزات پايه و استاندارد هستند ولي اين تجهيزات براي برقراري تماس كافي نيست و احتياج به تلفن داريم 
3- تلفن
براي دستيابي به Internet ، كامپيوتر، مودم و ارائه كنندگان سرويس اينترنت و اتصال تلفني نيازهاي اوليه هستند و بطور كلي هر چه مقدار RAM سرعت پردازنده و سرعت Modem بيشتر باشد سرعت بيشتر خواهد بود. 

انجام كار :
براي استفاده از سرويسهاي اينترنتي نظير FTP, Gopher, Web و غيره نيازمند بهره گيري از برخي نرم افزار ها هستيم. 
در آخرين مرحله که چگونگي نگهداري اطلاعات كامپيوترهاي سرويس گيرنده و سرويس دهنده اينترنت است، احتياج به شماره تلفن جايي كه ميخواهيم با آنجا ارتباط برقرار كنيم داريم پس در اينترنت نياز به آدرس داريم . چون براي ما امکان درک زبان اينترنت ( که همان زبان صفر و يک است ) وجود ندارد پس نياز به مترجم ( Browser) داريم. اين مترجم بصورت Packet ميباشد.

IP آدرس و DNS

آدرس در اينترنت يا Intenet Protocol :

همانطور که ميدانيد همه شماره هاي تلفن با يکديگر تفاوت دارند و همگي منحصر به فرد هستند. در شبکه جهاني اينترنت نيز هر کامپيوتر داراي شماره خاصي است که آدرس IP ناميده ميشود.

آدرس IP :

اين آدرس توسط پروتكل اينترنت IP براي شناسايي هر كامپيوتر روي اينترنت مورد استفاده قرار ميگيرد يك آدرس IP از 4 عدد تشكيل ميشود كه اين اعداد درباره صفر تا 255 تغيير كرده و توسط نقطه (.) از هم جدا ميشود (35.8.7.92) جلوتر به شرح مفصل آن ميپردازيم . كامپيوترها آدرس IP را چگونه به دست مي آورند؟ سازماني به نام Internic به ارائه دهندگان مختلف سرويس اينترنت( ISP ها) اين آدرسها را ميدهد و همانطور كه ممكن است پيش شماره تمام همسايه هاي شما مثلاً با عدد 624 شروع شود آدرس IP تمام كامپيوتر ها متصل به يك ISP نيز ممكن است با 35.8 شروع شود در حقيقت Internic معمولاً آدرس IP را بصورت مجموعه اي از آدرسها ارائه ميكند به عنوان مثال شركت Y تمام آدرسهاي IP كه با 35.8.7 شروع ميشوند را خريداري ميكند بنابراين ميتواند 255 آدرس IP مختلف را به افراد ارائه دهد. بعضي شركتها از اسامي دامنه ها براي پنهان كردن آدرسها IP استفاده ميكنند. نام دامنه نيز توسط Internic ثبت ميشود و نسخه انگليسي آدرس IP است . بعضي كامپيوترها (Domain Name Server) را به كار ميبرند كه همان آدرس اختصاري است كه براي دسترسي سريعتر به اينترنت از آن استفاده ميشود. 


خلاصه اي از نامگذاري كامپيوترها بر روي اينترنت :

نامگذاري کامپيوتر ها در روي اينترنت بر اساس سيستمي از اعداد سلسله وار انجام ميشود به تمام كامپيوترهاي متصل به اينترنت يك آدرس عددي خاص (IP) تعلق ميگيرد. با استفاده از سيستم خطي نامگذاري حوزه اي اينترنت يا DNS ميتوان بين اين آدرسهاي عددي IP مثلا (128.113.10.5 ) نام كامپيوتر (ftp.rpi.edu( تناظر برقرار كرد. به جاي اعداد نا مفهوم از اسمهاي حرفي كه كاركردن با آنها بسيار ساده تر است استفاده نمود . تمام كامپيوترها در شبكه از چند قسمت تشكيل شده است كه هر قسمت به وسيله نقطه از قسمت ديگر جدا شده است . قسمت سمت راست بالاترين رده حوزه را مشخص ميكند كه مربوط به نوع سازمان يا موسسه اي است كه كامپيوتر مذبور به آن تعلق دارد. علاوه براين هر شركت يا موسسه براي خود نامي انتخاب ميكند كه در قسمت سمت چپ قرار مي گيرد در ضمن هر شركت ميتواند نامهاي ديگري که بر اساس تقسيمات سازماني درون شركت انتخاب ميشوند مثلاً:كامپيوتري به نام Mailer كه در دپارتمان CS موسسه آموزشي UWM است : Mailer.Cs.Uwm.edu نام دارد و اخيراً از كدهاي 2 حرفي نيز استفاده ميشود :


TCP/IP&IP

TCP/IP چيست ؟
اينترنت بر اساس مجموعه اي از شبكه ها بنا ميشود اين شبكه ها شامل انواع بسيار زيادي از كامپيوتر ها مي باشد ، بنابراين زبان مشترکي بين همه کامپيوتر ها وجود دارد كه آن را TCP/IP مينامند . TCP/IP بصورت پنج حرف جداگانه TCP/IP تلفظ ميشود. TCP/IP نام متداولي براي مجموعه اي از قراردادها ميباشد كه براي متصل ساختن كامپيوترها و شبكه ها استفاده ميشود نام واقعي TCP/IP از دو قرارداد مهم مي آيد.

 

پروتکل وب و ديگر پروتکلها

Web : 
وب بر اساس مدل سرويسگر(server)/سرويسگير(client) عمل ميكند .مدل سرويسگر و سرويس گير در سيستم شبكه هاي كامپيوتري شامل 3 جزء است . سرويس گر ، سرويس گير و شبكه . سرويسگير يك نرم افزار است كه بر روي كامپيوتر كاربر اجرا ميشود و سرويسگر نرم افزاري است كه بر روي كامپيوتري كه عمل تغذيه اطلاعاتي را به عهده دارد انجام ميشود. كاربر از طريق اين نرم افزار ميتواند درخواستهايي را براي دريافت اطلاعات و انجام امور ارسال دارد . اين درخواست از طريق شبكه به كامپيوتر سرويس گر ميرسدو سرويس گر اعمال لازم را انجام مي دهد. تمام اطلاعاتي كه بر اساس مدل سرويسگر و سرويسگير عمل ميكنند از يكسري ضوابط يا پروتكل هايي پيروي ميكنند كه براي آن سيستم تعريف شده اند. اين شكل فعاليت عرضه و تقاضا كه از طريق مدل سرويسگر و سرويسگير اجرا ميشود توانائيهاي زيادي دارد رابطه سرويسگير و سرويسگر بر اساس يك پروتكل از پيش تعيين شده برقرار ميشود.

نرم افزار سرويسگر ميتواند براي هر نوع سخت افزار خاصي طراحي شود در واقع Server ديگر نگران اينكه كاربر از چه نوع كامپيوتري استفاده ميكند نخواهد بود زيرا ميداند كه زبان مشتركي با Client دارد كه صرفنظر از سيستم سخت افزاري كاربر هر دوي آنها به اين زبان با همديگر ارتباط برقرار ميكنند در واقع اين طراحي در سطح نرم افزار Client صورت گرفته و همين امر است كه وب را به صورت يك پديده مستقل از سيستم ( Platform Independent ) در آورده است .
براي درک بهتر موضوع ارتباط Client/ Server سيستم پخش تلويزيوني را در نظر بگيريد که در آن برنامه هاي تلويزيون از طريق هر دستگاه تلويزيون دريافت ميشود. اطلاعات از يک سيستم پخش امواج بر اساس ساختار استاندارد انتشار مي يابند و از دستگاه تلويزيون قابل دريافت ميباشد. مرورگر هاي Web ميتوانند به اطلاعات چند پروتكلي دسترسي داشته باشند مرورگرهاي وب چند پروتكلي هستند. اين بدان معناست كه مرورگر ها ميتوانند به انواع مختلفي از سرويسگرها كه بر اساس پروتكل هاي مختلفي ارتباط برقرار ميكنند دسترسي داشته باشند مهمترين پروتكل هايي كه مرورگرها ميتوانند با استفاده از آنها به سرويسگرها متصل شوند عبارتند از :

1. HTTP -Hyper Text Transmission Protocol : اين پروتكل مخصوص وب است و براي انتقال ابر متن ها از طريق شبكه طراحي شده

2. FTP -File Transmission Protocol: اين پروتكل به منظور استفاده و برداشت سريع و آسان فايلها توسط کاربران طراحي شده است.

 

3. Telnet : 
براي ورود به سيستم يك كامپيوتر ميزبان ( معمولا از راه دور ) مثلاً هنگامي كه به Gopher-server متصل است بعنوان يك سرويسگر گوفر و وقتي كه به يك اخبار يوزنت متصل است مانند يك سرويسگر اخبار عمل ميكند .

 

 

 

 


آشنايي با چند اصطلاح اينترتي

1. آدرسي كه به يك صفحه Web يا هر منبعي بر روي وب جهاني و به طور كلي اينترنت اشاره ميكند URL ناميده ميشود . URL ساختاري دارد كه بيان ميكند چگونه ميتوان به يك منبع خاص دسترسي پيدا كرد و در واقع اين اطلاعات حاوي اطلاعاتي درباره نام كامپيوتر ميزان و راه دسترسي به آن است .
Http://www.w3c. org/tr/html4/types.html اين URL به يك سرويسگر وب اشاره ميكند زيرا http در اول آن آماده بر روي اين سرويسگر وب كه www.w3c.org نام دارد فايلي به نام Types.html كه در يك دايركتوري به نام /tr/html4 قرار گرفته ، ftp://ftp.w3.org/pub/ اين URL به دايركتوري pub بر روي يك ميزبان با نام ftp.w3c.org اشاره ميكند كه با استفاده از پروتكل ftp به آن دسترسي پيدا ميكنيم .

2. HTML : مخفف كلمه Hyper Text Markup Language يك زبان برنامه نويسي Coding كه ميتواند Multimedia ( صورت و تصوير و عكس ) را به زبان Coding ارســــال كند و يك Browser مي تــواند اين كدها را به شكل صفحه عادي نمايش دهد .

3. Image Map : يك تصوير است كه هر قسمت از آن به قسمتهاي مختلف Link ميشود .

4. IP : مخفف كلمه Internet protocol ، يك شماره است كه جهــــت اتصال ما به اينترنت داشتن آن الزامي است اين شماره از 4 ترم تشكيل شده (كه در قبل توضيح داده شد و بعدا نيز به شرح مفصل آن مي پردازيم. )

5. Domain Name : يك اسم است كه در نقش آدرس اينترنتي ما استفاده ميشود و شكل مجازي IP يك سايت اينترنتي محسوب ميشود . (قبلا توضيح داده شد.)

6. Submit : گزينه اي است كه در فرمهاي اينترنتي ظاهر ميشود و پس از پر كردن فرم جهت تقاضاي عضويت، توسط صاحب فرم ارسال ميشود تا در سايت بطور خودکار توسط نرم افزار CGI تحليل شود و پاسخ آن به ما داده شود.

7. Cookie : در مباحث وب, Cookie شامل يکسري اطلاعات بوده که Server, مربوطه براي اولين بار با browser کاربر ارتباط برقرار کرده و سپس براي هربار اتصال مجدد, اطلاعات آن استفاده ميکند. اين اطلاعات به اصطلاح Cookie هم در Server و هم در browser به صورت فايل Plain text ذخيره ميشوند. مثلا در صورتيکه سايت نيازمند ثبت نام اشخاص باشد, ميتوان از Cookie ها در نگهداري name user و Password بر روي درايوهايشان استفاده نمود تا از وارد کردن مجدد آنها در هربار اتصال خودداري شود. 
همچنين بدين صورت ميتوان, تعداد دفعات استفاده از سايتها را در Cookie ها ذخيره نمود.مشخصات خاص Cookieها:
1. از آنها نميتوان براي بررسي محتويات هارد کاربر استفاده نمود.
2. توسط Cookieها ويروسها, انتقال نمي يابند. بطور خلاصه, يک Cookie تنها يک فايل ساده متني بر روي هارد ديسک کاربر بوده که برنامه نويس JavaScript بعضي از اطلاعات را در آن نگهداري ميسازد.
در Cookie همچنين آدرس مربوط به Server نيز نگهداري ميشود. بطور کلي ميتوان اساس پيدايش آن را "Identification" ناميد. بخاطر داشته باشيد که بدين صورت تنها کامپيوتر متصل شده, تعيين هويت ميگردد, يعني مشخصات کاربرها و يا سايتهاي مورد استفاده, مشخص نخواهد شد.

 

ISP:
مخفف كلمات Internet Service Provider مي باشد و واسطه اي است كه ما از طريق آن و ايجاد يک Username وPassword (با موافقت ما و ISP) مي توانيم به اينترنت دسترسي پيدا كنيم . 
بطور كل يكي از عوامل مهمي كه باعث جذابيت اينترنت شده ارتباط دو طرفه اي است كه با كاربر دارد يعني در آن واحد ميتوان در تمام محاورات شركت نمود و از سوي ديگر غير خطي بودن آن است بعضي اگر يك كلمه يا اصطلاح نياز به توجيح بيشتر داشته باشد ميتوان Link كرد و اطلاعات گسترده تري بدست آورد.
 

Modem

مودم :

در كامپيوتر داده ها به شكل متفاوتي با داده هايي كه از طريق خط تلفن منتقل ميشود، ذخيره مي گردد داده ها در داخل كامپيوتر در قالب رقمي( digital ) ذخيره ميشود. در جايي كه خطوط تلفني داده ها را در قالب قياسي( analog)منتقل ميكنند.
- به اطلاعاتي رقمي مي گويند كه توسط اعداد گسسته قابل نمايش باشند.
- به داده اي قياسي مي گوئيم كه توسط كميتهاي متغير پيوسته نمايش داده شود.
وقتي 2 كامپيوتر از طريق خط تلفن به هم متصل كنيم داده اي كه از كامپيوتر خارج ميشود رقمي است و قبل از اينكه از طريق خط تلفن قابل حمل باشد بايد به داده قياسي تبديل شود در انتها داده قياسي پيش از اينكه توسط كامپيوتر ديگر قابل قبول باشد بايد به داده رقمي برگردانده شود.
- فرايند تبديل داده هاي digital به Analog را modulation ميگويند.
- فرايند تبديل داده ها Analog به digital را demodualation ميگويند.

 

 

 

انتخاب مودم :
انتخاب مودم داخلي و خارجي موردي است كه در هنگام خريد مودم بايد به آنها توجه كنيد. نكته ديگر اطمينان از سرعت مودم ميباشد سرعتهاي مودم بر حسب بيت در ثانيه Bits per second يا BPS بيان ميشوند . سرعتهاي استاندارد مودم عبارتند از : 
28800 bps,14400 bps, 9600 bps, 2400 bps . بعضي اوقات نيز از اختصار “k” براي 1000 استفاده ميكنند. بنابراين دو سرعت آخر معمولاً بصورت 28/8 kbps, 14/4 kbps بيان ميشوند

 

جستجو در اينترنت

موتورهاي جستجو (Search Engine) سايتهايي هستند كه داراي برنامه جستجو گر ميباشد از جمله موتورهاي جستجوگر معروف ميتوان موارد زير را نام برد.

 

 

 

جستجو در اينترنت دو صورت دارد:

 

1- بر اساس كلمات كليدي
2- جستجو از طريق category

 

 

قواعد حاکم بر جستجو :
AND 
IRAN and Industry صفحاتي كه مربوط به يك كدام يا هر دو باشد مي يابد. گيومه “ “ در ابتدا و انتهاي كلمه براي جستجو دقيق استفاده ميشود. 

استفاده از پرانتز :
جستجوي ما را واحد ميكندIRAN+INDUSTRY- not Isfahan در مورد صنعت ايران صفحاتي را جستجو ميكند كه Isfahan در آنها نيست . 
 تذكر :
(به جاي AND ميتوان از + و به جاي NOT ميتوان از – نيز استفاده كرد.)
Case : اغلب موتورهاي جستجو به بزرگي و كوچكي حروف حساس هستند.
Match Case : جستجوي گسترده در اينترنت روش مناسب جهت گسترده کردن جستجو در اينترنت از Match Case ميباشد. 
شما با وارد کردن کلمه جستجو امکان Search در بيش از يک موتور جستجو را داريد. به نمونه اي از آنها اشاره ميکنيم.
www.dogpile.com 

نمايش نتايج جستجو :
آخرين بخش هر جستجو نمايش نتايج است نتايج جستجو بيشتر بصورت URL نمايش داده ميشوند جستجوي نتايج معمولا از نزديكترين نتيجه به ضعيف ترين آن مرتب ميشوند و امكان رجوع به صفحات ديگر نيز فراهم ميشود.
در اينجا به ذكر چند Search engine در ارتباط با موضوعهاي متفاوت مي پردازيم. 

 

جستجو براي مقاله :
www.findArticle.com 
 سايت معرفي و شناسايي افراد : 
www.whowhere.com
www.peoplesearch.com
www.four11.com 
 موضوعات علمي و تخصصي  
www.Google.com 
 تفريح و سرگرمي : 
www.yahoo.com 
 سايتهاي خبري 
www.cnn.com
www.itkhabar.com
 وضعيت آب هواي جهان 
www.weather.com 
نرم افزارهاي رايگان 
www.download.com 
www.freeware.com 
مسافرت 
www.travel.com
www.expedia.com
معرفي سايتهاي كاربردي 
www.farsilinks.com
جستجو براي كتاب :
www.amazon.com 

ورزشي 
www.sports.com
www.sportsnews.com 
پزشكي
www.healthfinder.com
www.meds.com
پيدا كردن شغل 
www.hotjobs.com
www.cnn.com
www.monster.com

تخصصي
www.esfahanit.com

 

آموزش روش جستجو در گوگل (google)

اينترنت تکنولوژي مرزناشناسي است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده مي شود. هم اکنون ميلياردها سايت بر روي اين شبکه وجود دارد و هر 5 ثانيه نيز يک سايت به آن افزوده مي شود. اين دنياي مجازي آنقدر بزرگ شده است که ديگر کاربران بدون استفاده از موتورهاي جستجو قادر به بهره مندي از آن نيستند، و بدين ترتيب روز به روز اهميت استفاده از موتورهاي جستجو بارزتر مي گردد. اما همان اندازه که اين موتورها مفيد هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها مي توانند خسته کننده هم باشند.

امروزه موتورهاي جستجوي زيادي بر روي شبکه وب فعال هستند که هر يک الگوريتم جستجوي خاص خود را دارد و به نحوي به جستجوي سايتهاي موردنظر شما مي پردازند. اما يکي از پرکاربردترين و مفيدترين موتورهاي جستجو گوگل نام دارد که اين روزها جام پيروزي را از ديگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود مي افزايد. بدون ترديد شما هم حداقل براي يکبار گذرتان به http://www.google.com/ خورده است و صفحه ساده و در عين حال پرقدرت اين جستجوگر را ديده ايد. جستجوگري که با پشتيباني از زبانهاي متنوع دنيا کاربران زيادي را به خود جذب کرده است. و شايد همين پشتيباني از زبان فارسي است که در ميان ايرانيان نيز از اقبال خوبي برخوردار شده است. در اين مقاله مي کوشيم تا ضمن آشنايي با نحوه صحيح کار با اين جستجوگر کارايي بهره مندي از آنرا نيز بالا ببريم.

براي جستجو نمودن يک موضوع در گوگل کافي است که چند کلمه توصيفي و اصلي موضوع را در نوار مربوطه تايپ نمائيد و سپس کليد Enter را فشار دهيد و يا اينکه روي دکمة Search که در جلوي نوار جستجو تعبيه شده است کليک نمائيد، تا به ليستي از وب سايتهاي مرتبط با موضوع دست يابيد.

از آنجائيکه گوگل وب سايتهايي را ليست مي کند که «همه» کلمات مورد جستجوي شما در آن باشند لذا بايستي سعي کنيد تا در نوار جستجو، کلماتي را وارد کنيد که اساسي تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافي بپرهيزيد تا نتايج جستجو به آنچه که شما مي خواهيد نزديکتر باشند.

کلمات اصلي تر را بنويسيد

همانگونه که گفته شد براي بهتر نتيجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلي را در نوار جستجو وارد کنيد. براي اينکار هر قدر که مي توانيد، موضوع جستجو را ريزتر و معين تر نمائيد. براي مثال بجاي آنکه در نوار جستجو تايپ کنيد "نقاش" بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تايپ کنيد، مثلاً بنويسيد "پيکاسو". يا اينکه بجاي "اتومبيل" بهتر است بنويسيد "پژو" و يا... همچنين دقت نمائيد تا کلماتي را بکار بريد که احتمال وجود توضيحات دربارة آنها بيشتر باشد. مثلاً به جاي نوشتن "گذراندن يک شب خوب در تهران" بهتر است تايپ کنيد "هتلهاي تهران". از آوردن حروف اضافه خودداري کنيد

گوگل بطور پيش فرض فقط سايتهائي را ليست مي نمايد که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نيازي نيست که شما بين کلمات جستجو از کلمة پيوند دهندة "و" استفاده نمائيد. به خاطر داشته باشيد که وارد نمودن چنين کلماتي و کلماتي نظير در، به، و... بر نتيجه جستجو تاثير خواهد گذشت. بطور مثال براي جستجو در مورد تعطيلات در شمال بجاي تايپ نمودن "گذراندن تعطيلات در شمال" بهتر است تنها بنويسيد: "تعطيلات شمال".

خودِ گوگل هم براي بالا بردن کيفيت جستجوها بطور اتوماتيک کلمات معمولي و کاراکترهائي همچون "کجا" و "چطور" را از کلمات مورد جستجو حذف مي نمايد. چون اين گونه کلمات باعث کندي عمل جستجو مي شوند و تاثيري هم در بهبود جستجو ندارند و حتي کيفيت نتايج جستجو را کاهش هم مي دهند. حروف بزرگ و کوچک فرق نمي کنند

گوگل نسبت به بزرگي و کوچکي حروف حساس نمي باشد. در حقيقت همه حروفي را که به لاتين در نوار جستجو تايپ مي نمائيد به حروف کوچک تبديل خواهند شد. براي مثال نتيجة جستجوي "george washington"، "George Washington" و "gEoRgE WaShInGtOn" يکسان خواهد بود.

جستجوهاي طبقه بندي شده با همه اين توضيحات اگر مايليد که نتايج جستجوهاي شما دقيق تر و علمي تر باشند بهتر است سري هم به directory.google.com بزنيد. در اين آدرس فهرستي از سايتهاي اينترنتي با توجه به موضوعات آنها موجود مي باشد. مثلاً اگر دنبال سايتي در مورد سياره زحل مي گرديد، مي توانيد با رفتن به شاخه Science و زير شاخه Astronomy به زير شاخه Saturn دست يابيد. همچنين اگر در مورد خودروي Saturn جستجو مي کنيد مي توانيد سايتهاي مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بيابيد.

 

 

 

جستجوي پيشرفته

در جلوي نوار جستجوي گوگل گزينه اي با عنوان «جستجوي پيشرفته» يا «Advanced Search» وجود دارد. با کليک کردن روي اين گزينه وارد صفحه اي با همين نام خواهيد شد. در اين صفحه شما مي توانيد با اعمال تنظيمات و بکار بردن عملگرهاي خاصي دقت جستجويتان را افزايش دهيد.

همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزينه ها به فارسي مي باشند و استفاده از آنها بسيار ساده است و نيازي به توضيح بيشتر ندارد، اما علاوه بر اين تنظيمات، گوگل از يک سري عملگرها نيز براي محدود کردن جستجوها بهره مي برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوي پيشرفته و با دانستن اين عملگرها مي توانيد عمل جستجو را هرچه سريعتر انجام دهيد، در زير به توضيح برخي از اين عملگرها مي پردازيم:

عملگر + 
همانگونه که قبلاً گفتيم گوگل از يک سري کلمات معمولي بصورت خودکار چشم پوشي مي کند، ولي در صورتي که شما ضروري مي دانيد که اينگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گيرند، مي توانيد با قرار دادن يک علامت "+" در جلوي آنها مطمئن شويد که در نتايج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنيد که قبل از کاراکتر "+" يک فاصله (space) وجود داشته باشد ولي کلمه بعدي بدون فاصله، فوراً پس از آن بيايد).

راه ديگر مقيد نمودن گوگل براي جستجوي کلمه اي خاص اين است که کلمه مورد نظر را در کوتيشن (" ") قرار دهيد. براي مثال اگر بخواهيم دنبال داستان جنگ ستارگان 1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهيم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمي دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و يا "Star Wars Episode I" بنويسيم.

عملگر – 
برخي اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه اي بگرديد که بيش از يک معنا دارد، براي مثال کلمه «bass» در ماهيگيري به معناي «ماهي خالدار» است و در موسيقي به معناي «صداي بم». براي حل اينگونه مشکلات مي توانيد از عملگر "-" استفاده کنيد، تا گوگل به دنبال سايتهايي بگردد که کلمة بعد از اين عملگر در آنها نباشند. (دقت کنيد که قبل از کاراکتر "-" يک فاصله (space) وجود داشته باشد ولي کلمه بعدي بدون فاصله، فوراً پس از آن بيايد). مثلاً در مثال فوق مي توانيد بنويسيد: bass –music.

عملگر ~

گاهي ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه اي خاص نباشيد و بخواهيد که به دنبال کلمات مرتبط با آن نيز بگرديد. براي اين کار از اين عملگر استفاده مي شود. براي مثال اگر در کادر جستجو تايپ کنيد «کيفيت غذا» در نتيجه سايتهايي ظاهر خواهند شد که کلمه «کيفيت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتي ممکن است که اين دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تايپ کنيد «~کيفيت ~غذا» دنبال سايتهايي مي گردد که درباره کيفيت غذاها نوشته باشند.

عملگر ""

همانگونه که قبلاً نيز گفته شد، براي جستجوي عبارتي خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بايستي آن عبارت را در داخل کوتيشن (" ") قرار داد.

 

عملگر «يا»

گوگل از ياي منطقي پشتيباني ميکند. بدين معنا که اگر دنبال کلمه اي خاص «يا» بجاي آن کلمه اي ديگر مي گرديد، مي توانيد در بين اين دو کلمه از «يا» استفاده کنيد. براي مثال اگر در کادر جستجو تايپ کنيد «تعطيلات در شيراز يا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سايتهايي مي گردد که در خصوص تعطيلات در شيراز يا در اصفهان باشند.


عملگر SITE

اگر مي خواهيد که عمل جستجو در سايت بخصوصي انجام گيرد، مي توانيد پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سايت را بياوريد. براي مثال براي جستجوي «پذيرش» در سايت دانشگاه استانفورد مي توانيد بنويسيد: admission site:www.stanford.edu


عملگر ..

براي اينکه جستجو را محدود به سايتهايي کنيد که در آنها اعداد محدودة خاصي وجود داشته باشند، مي توانيد از اين عملگر براي نشان دادن محدودة عددي مورد نظر بهره بريد. مثلاً اگر به دنبال DVD Playerهاي با قيمت 250 تا 350 دلار مي گرديد، بايستي اينگونه خواسته تان را بيان کنيد: DVD player $250..350 (توجه داشته باشيد که بين دو نقطة عملگر هيچ فاصله اي نباشد).

صفحه نتايج جستجو

مطابق شکل فوق صفحه نتايج جستجوي گوگل ـ چه به فارسي باشد و چه به انگليسي ـ را مي توان به 16 قسمت تقسيم نمود، که در زير به شرح مختصر هر يک از آنها مي پردازيم:


1.لينکهاي بالايي گوگل ناميده مي شوند. با کليک روي هر گزينه مشخص مي کنيد که در چه زمينه اي مي خواهيد جستجو کنيد. سايتها، تصاوير، خبرها، گروهها و...

2.دکمة Search يا جستجو براي شروع عمل جستجو بکار مي رود. بجاي بکار بردن اين دکمه مي توانيد کليد Enter را فشار دهيد.

3.لينک Advanced Search يا جستجوي پيشرفته شما را به صفحه تنظيمات پيشرفته جستجو مي برد. 
4.کادر جستجو ناميده مي شود که براي تايپ نمودن کلمات مورد جستجو بکار برده مي شود. 
5.لينک Preferences يا تنظيمها شما را به صفحه تنظيمات گوگل مي برد تا در آنجا مشخص کنيد که مي خواهيد در هر صفحه نتايج جستجو چه تعداد سايت ليست شود، و يا اينکه زبان مورد استفاده چه زباني باشد و...

6.نوار آبي رنگي که مشاهده مي نمائيد، نوار آمار مي باشد که آمار تعداد سايتهايي که يافته شده است و همچنين مدت زماني که جستجو طول کشيده است را نشان مي دهد.

7.Tipها توضيحات کوتاهي هستند که شما را براي جستجوي بهتر راهنمائي مي کنند.

8.گوگل داراي منابع اطلاعاتي متنوع و ويژه اي است که بر اساس تجربه جستجوي کاربران مختلف جمع آوري شده اند و اغلب اين منابع به جستجوي شما نزديکتر است و در بالاي نتايج جستجوها قرار مي گيرند. گوگل براي گرفتن نتيجه بهتر شما را به ديدن منابع اطلاعاتي خودش دعوت مي کند. براي مثال در شکل بالا که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به ديدن قسمت Local Search خود دعوت مي کند تا در آن قسمت به نتايج واقعي تري از آنچه که مي خواهد برسد.

9.در قسمت نتايج جستجو اولين چيزي که مي بينيد عنوان صفحه اي است که کلمات مورد نظر در آن يافته شده است. گاهي اوقات در اين قسمت يک آدرس اينترنتي قرار مي گيرد که به معناي آن است که صفحه موردنظر بدون نام مي باشد. 
10.پس از عنوان سايت، قسمتهايي از سايت که کلمات شما در آن يافت شده اند، بصورت خلاصه آورده مي شود. اين متن کوتاه به شما اين امکان را مي دهد تا قبل از کليک کردن روي عنوان آن و ديدن محتويات سايت ببينيد که آيا اين صفحه کاملاً مطابق با خواسته شما مي باشد يا نه.

11.آدرس سايتي که کلمات در آن يافته شده اند، مي باشد.

12.اندازه يا سايز متني قسمتي از سايت را که متن موردنظر شما در آن يافته شده است را نشان ميدهد. در برخي موارد اين اندازه ديده نمي شود.

13.به هر دليلي اگر با کليک کردن بر روي عنوان سايت و يا آدرس سايت، قادر نيستيد که محتويات آنرا ببينيد، مي توانيد با کليک کردن بر روي گزينه Cached يا نسخه ذخيره شده، همان سايت را از روي سِروِر گوگل ببينيد. (لازم به توضيح است که گوگل قسمتهايي از برخي سايتها را براي دسترسي و جستجوي سريعتر بر روي سِروِر خود ذخيره مي نمايد. شما با کليک کردن روي اين گزينه مي توانيد به قسمتهاي ذخيره شده روي سرور گوگل دسترسي پيدا کنيد). 
14.با کليک روي گزينه Similar Pages يا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتي شبيه به صفحه يافته شده راهنمائي مي کند.

15.وقتي که گوگل کلمه مورد نظر شما را در يک سايت در چند صفحه پيدا مي کند، ابتدا صفحه اي که به درخواست شما نزديکترند را مي آورد و سپس صفحه دوم را بصورت تو رفته نشان مي دهد.

16.اگر در يک سايت در بيش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما يافت شوند، براي ديدن صفحات سوم به بعد بايستي روي اين گزينه کليک نمائيد.

 


تجارت آنلاين با SSL بي خطر مي‌شود

اهميتSSL از آن جهت است كه سيستم هاي تجارت الكترونيك, وبانكداري الكترونيك برپايه SSL بنا خواهد شد ودر واقع اولين شرط امنيت در سيستم هاي مبتني براينترنت به حساب مي آيد. اما انكته اي كه بر اهميت اين پروژه مي افزايدآن است كه از زمان راه اندازي تكنولوژي SSL در دنيا, كشور ما ايران, همواره از جانب آمريكا وشركت هاي آمريكايي تحريم شده است.اما با مذاكرات اين شركت با comodo, كه سريع ترين مركز ارايه صد ور گواهينامه الكترونيكي است, مشكل تحريم نيز برطرف شده است.  به طور اختصار مي توان كالاهاي SSLسايتiranssl را به دو دسته اصلي تقسيم كرد:

1ــ گواهينامه هاي سمت سرور (Server certificates ) وظيفه اين نوع گواهينامه ها تامين ارتباطي ما بين كاربر وسروربراي كاربرجهت جلوگيري از امور معمول سايت است.

2ــ گواهينامه هاي شخصي (Personal certificates ) اين نوع گواهينامه درواقع همان امضاي د يجيتالي شخصي است كه علاوه برتاييد هويت وي, به صورت الكترونيكي امكان امضاي اسناد و مدارك رمز نگاري روي آنها را نيز براي شخص فراهم مي سازد. ازموارد مصرف اين نوع گواهينامه مي توان به حذ ف پنجره هاي ورود(pass user name and ) در نرم افزار هاي تحت وب اشاره كرد. به عنوان مثال مي توان به نرم افزار مديريتي سايتwww.iranssl.com/manage  مراجعه كرد.

 

SSL چيست و به چه دليل ما بايد از آن استفاده كنيم؟

SSL يا همانSocket Layer Secure , يك فن آ وري استاندارد وبه ثبت رسيده براي تامين يك ارتباط ا من ميان مرورگر اينترنت و سرور است. اين ارتباط امن از تمامي اطلاعاتي كه مابين وب سرور و مرورگر اينترنت (كاربر) ردو وبدل ميشود, محافظت ميكند تا اطلاعات در ضمن اين انتقال , محرمانه و د ست نخورده باقي بماند.SSL يك استاندارد صنعتي است كه توسط ميليون ها وب سايت در سراسرجهان براي برقراري امنيت اشتغال اطلاعات استفاده مي شود.براي اينكه يك وب سايت بتواند ارتباطي امن از نوعSSL داشته باشد, گواهينامه SSL ضروري است. استفاده از گواهينامهSSL به مشتريان اين اميد رامي‌دهد كه شما به امنيت اطلاعات آنها بسيار توجه داريد و اين موضوع براي شمابسيار ارزشمند است. آنها به طور مشهودي شاهد امنيت اشتغال اطلاعت خود خواهند برود ودرك مي كنند كه اين اطلاعات محرمانه و دور از دستدس ديگران خواهد ماند.

چند مرورگر در کنار هم (Internet Explorer/FireFox/Opera)

Firefox: http://www.mozilla.org/products/firefox 
Opera: http://www.opera.com/ 
Netscape: http://browser.netscape.com/ns8

 

 

 

با اين که سرويس هاي Email رايگان گزينه اي مناسب براي ارسال نامه هاي شخصي مي باشند ولي نمي بايست از آنان به منظور ارسال پيام هاي الکترونيکي حاوي اطلاعات حساس استفاده نمود .

مزاياي سرويس هاي Email رايگان

تعداد زيادي از ارائه دهندگان خدمات ، سرويس هاي Email رايگاني را در اختيار علاقه مندان قرار مي دهند . ياهو ، hotmail و Gmail نمونه هائي در اين زمينه مي باشند که کاربران عموما" با استفاده از يک رابط کاربر مبتني بر مرورگر مي توانند به صندوق پستي خود دستيابي داشته باشند . يکي از جذابترين مزاياي اينگونه سرويس ها ، رايگان بودن آنان است که توانسته است توجه مخاطبان را به سوي خود جلب نمايد. سرويس هاي فوق داراي مزاياي متعدد ديگري نيز مي باشند :


امکان دستيابي فراگير و فرامکاني : براي دستيابي به صندوق پستي خود مي توان از هر کامپيوتري که داراي شرايط لازم به منظور اتصال به اينترنت است ، استفاده نمود .


ويژگي هاي رقابتي : با توجه به ماهيت رقابتي بودن سرويس هاي فوق ، هر يک از آنان سعي مي نمايند که به منظور جذب مخاطبان بيشتر، اقدام به ارائه ويژگي ها و يا سرويس هاي اضافه اي نظير افزايش فضاي ذخيره سازي صندوق پستي ، فيلترينگ spam و حفاظت در مقابل ويروس ها نمايند .

قابليت هاي اضافه : ارائه دهندگان اينگونه سرويس ها به منظور جذب مشتريان بيشتر علاوه بر ارائه ويژگي ها و سرويس هاي اضافه ، اقدام به ارائه سرويس ها و يا نرم افزارهاي خاصي نظير Instant messaging مي نمايند تا از اين رهگذر کاربران بيشتري را راغب به استفاده از سرويس هاي ارائه شده نمايند .


آدرس هاي ثانويه : آدرس هاي Email رايگان مي توانند به عنوان ابزاري موثر در جهت کاهش spam نيز مطرح گردند. مثلا" در موارد متعددي نظير خريد online از طريق اينترنت، مي توان در مقابل ارائه آدرس Email اصلي خود از اينگونه آدرس ها استفاده نمود .

تهديدات مرتبط با سرويس هاي رايگان پست الکترونيکي

با اين که سرويس هاي رايگان پست الکترونيکي داراي مزاياي متعددي مي باشند ، ولي نمي بايست از آنان به منظور ارسال اطلاعات حساس استفاده نمود . با توجه به عدم پرداخت هزينه اي خاص جهت استفاده از اينگونه سرويس ها ، سازمان مربوطه ممکن است داراي يک الزام قانوني مستحکم به منظور حفاظت شما در مقابل انواع تهديدات و يا ارائه بهترين سرويس نباشد . برخي از تهديدات و خطرات مرتبط با اين نوع آدرس هاي Email رايگان عبارتند از :


امنيت : در صورتي که رمزعبور ، اطلاعات مربوط به login و يا پيام ها به صورت plain text ارسال گردد ، همواره امکان رهگيري آنان وجود خواهد داشت . در صورتي که يک ارائه دهنده سرويس از رمزنگاري مبتني بر SSL استفاده مي نمايد، پيشنهاد مي گردد که حتما" از اين ويژگي به منظور حفاظت اطلاعات ارسالي ، استفاده گردد .


محرمانگي : کاربران به منظور استفاده از سرويس هاي Email رايگان هزينه خاصي را پرداخت نمي نمائيد ولي ارائه دهندگان سرويس براي تامين مخارج خود مي بايست از راهکارها و روش هاي خاصي استفاده نمايند . تبليغات و يا عرضه اطلاعات کاربران به ساير بنگاه هاي تجاري از جمله روش هاي کسب درآمد براي اينگونه ارائه دهندگان سرويس هاي Email رايگان است . قبل از استفاده از اينچنين سرويس هائي لازم است که در ابتدا سياست هاي محرمانگي اطلاعات اينگونه مراکز به دقت مطالعه گردد تا مشخص شود که نحوه برخورد آنان با اطلاعات کاربران نظير نام ، آدرس پست الکترونيکي و آدرس هاي موجود در ليست تماس به چه صورت است .

در صورتي که قصد داريد از يکي از آدرس هاي Email رايگان به عنوان آدرس پست الکترونيکي محل کار خود استفاده نمائيد ، مي بايست اين موضوع را با کارفرماي خود در ميان گذاشته تا همخواني آن با سياست هاي امنيتي سازمان مربوطه بررسي و تائيد گردد .

اعتماد پذيري : با اين که کاربران مي توانند از طريق هر کامپيوتر به صندوق پستي خود دستيابي داشته باشند ، ولي مي بايست اين اطمينان حاصل گردد که صندوق پستي در زماني که به وجود آن نياز است در دسترس خواهد بود

 

وبلاگ چيست ؟

وبلاگ ، يک صفحه وب ( مشابه يک روزنامه شخصي ) و با قابليت دستيابي عموم کاربران به آن است . وبلاگ ها ، بر اساس يک نظم خاص بهنگام و محتوي بلاگ نشاندهنده شخصيت مولف و يا مولفان آن مي باشد . اولويت استقرار و يا نشر مطلب بر اساس يک ساختار زماني شکل مي گيرد. در اين حالت خوانندگان بلاگ ها همواره در ابتدا جديدترين مطلب و يا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمايل آن را مطالعه مي نمايند .

اکثر وبلاگ ها داراي يک خط فکري خاص بوده و به نوعي آن را دنبال مي نمايند . مثلا" در صورتي که يک بلاگر علاقه مند به فن آوري باشد ، با جمع آوري مطلب از منابع متفاوتي نظير : نمايشگاه ها ، سمينارها و يا سايت هاي ديگر ، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختيار مخاطبان خود قرار دهد . درصورتي که يک بلاگر علاقه مند به يک بيماري خاص بوده و مسائل علمي آن را به نوعي دنبال مي نمايد ، مي تواند مقالات و موضوعات جديد منتشر شده در رابطه با بيماري مورد نظر را بر روي بلاگ خود منتشر نمايد . در صورتي که يک بلاگر , علاقه مند به مسائل اقتصادي مي باشد ، مي تواند با جستجو و يافتن مقالات جديد در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روي بلاگ خود منتشر نمايد .

برخي از وبلاگ نويسان از بلاگ خود به منزله يک آلبوم عکس و يا بريده روزنامه ها ( شکل خاصي از يک حافظه online ) استفاده مي نمايند. زماني که بلاگر يک لينک مناسب را در اين خصوص پيدا نمايد و يا اطلاعاتي خاصي را که قصد دارد آنان را بخاطر بسپارد ، آنان را بر روي بلاگ خود قرار مي دهد .بلاگ يک محيط الکترونيکي قابل جستجو را فراهم که علاقه مندان مي توانند با استفاده از يک مرورگر وب و در هر نقطه اي از جهان به محتويات آنان دستيابي داشته باشند. يکي از ويژگي هائي که در تمامي بلاگ ها به نوعي رعايت مي شود ، ماهيت انتشار و استقرار اطلاعات بر روي بلاگ بر اساس يک نظم زماني خاص است ( تقويم اطلاعاتي ) . وبلاگ مشابه يک مجله و يا روزنامه online مي باشد که مولف آن مي تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه ، در آن اطلاعاتي را درج و منتشر نمايد. تعداد زيادي از بلاگ ها داراي مجموعه اي جالب و ارزشمند از لينک ها به ساير بلاگ ها ويا سايت هائي مي باشند که مولف بلاگ آنان را مثبت و مفيد ارزيابي مي نمايد.

 

برخي از ويژگي هاي وبلاگ ها عبارتند از :

سبک و شيوه بلاگ ها عموما" شخصي ، غيررسمي و يا خودماني است . با استفاده از ابزارهاي رايگان موجود بر روي وب مي توان به سادگي اقدام به ايجاد و نشر اطلاعات بر روي وبلاگ ، نمود.


وبلاگ ها از لحاظ کيفيت ، محتوي و اهداف داراي گونه هاي متعددي بوده و هر يک مي توانند مخاطبان خاص خود را دارا باشند ( نظير تيراژ روزنامه ) .

 

روش های جستجوی قدرتمند در گوگل

استفاده از گوگل برای جستجوی قدرتمند در اینترنت

مقدمه

شاید جالب باشه بدونید یکی از حرفه ای ترین و هوشمندانه ترین کاری که یک هکر میتونه بکنه جستجو و سرچ کردنه

اگر در نظر بگیریم هکر ها قدرتمند ترین افراد در شبکه هستند میتونیم بگیم اولین و قدرتمند ترین کاری که قدرتمند ترین اشخاص در شبکه انجام میدهند سرچ و جستجوست

البته هکر ها دسته بندی های مختلفی دارند و همشون بد نیستند و این تفکر غلطی است که اکثر افراد دارند و هک و هکر واسشون مساویه با بدی و خرابکاری ، باید بهتون بگم که اگر هکر ها نبودند تکنولوژی به این سرعت پیشرفت نمیکرد ( توضیح تاریخچه هکری بماند در وقت خودش )

و اما غرض از این مطلب آشنایی بیشتر با یکی از هیجان انگیز ترین مباحث هک و امنیت با نام گوگل هکینک یا  روشهای هوشمندانه سرچ در گوگل است ، گوگل هکینگ باعث میشه در شبکه تبدیل به فردی قدرتمند بشیم که خواهیم توانست تمام نیازهایمان را با یک سایت سبک و سریع به نام گوگل برطرف کنیم

البته مبحث گوگل هکینک در زمینه هک و امنیت مبحثی است طولانی و مفصل که چندین کتاب در موردش نوشته شده و تمام مباحث اون به درد افراد عادی نمیخوره و یادگرفتنش برای اهداف معمولی ( غیر از نفوذ ) لازم نیست هرچند در تمام مباحث گوگل هکینگ حتی برای نفوذ در نهایت بر روی ههوشمندانه ترین روش های جستجو بوسیله عملگر هایی که اینجا معرفی خواهیم کرد میپردازند و نه چیزی بیشتر در این مقاله ابتدا به شکل خلاصه گوگل را معرفی میکنیم سپس به معرفی 9 تکنیک پایه جستجو میپردازیم و پی از آن 15 عملگر پیشرفته گوگل را به همراه مثال شرح خواهیم داد

روشهای جستجو در گوگل 

A. معرفی گوگل :

با رفتن به سایت گوگل نوار ابزار جستجو را مشاهده میکنید که میتوانید به طور مستقیم در شبکه ، میان تصاویر ، گروه ها ، اخبار و … جستجو کنید

در کنار نوار جستجو لینکهای advanced search و preferences و language tooles را خواهید دید که به ترتیب برای جستجوی حرفه ای ، تنظیمات شخصی گوگل و تنظیمات زبان گوگل میباشد

– بعد از پر کردن نوار جستجو با فشردن کلید اینتر لغت جستجو میشود که همانند فشردن کلید google search است و با فشردن کلید l’m feeling lucky یک سایت به طور اتفاقی در نتیجه جستجوی شما باز میشود

بعد از فشردن کلید سرچ در صفحه سرچ گوگل شما با سه قسمت روبرو میشوید ، سمت چپ سایت های یافته شده ، سمت راست : جعبه ای که در آن تبلیغ های گوگل بر اساس جستجوی شما نمایش داده میشود ،  بالا : نواری میبینید که آماری از جستجوی شما میدهد مثلا تعداد صفحات یافت شده ، مکان جستجو که web میباشد و زمان جستجو نوشته شده

در زیر هر لینک در صفحه جستجو شما دو لینک Cached و Similar pages را میبینید که اولی صفحه ذخیره شده سایت در گوگل را نمایش میدهد و دومی صفحاتی شبیه آن صفحه را نمایش میدهد ، Cached زمانی مورد نیاز است که یا سایت خراب باشد و یا اگر سایت تغییر کرده باشد لازم داشته باشیم مطالب قبلی سایت را ببینیم

B. تکنیک های پایه جستجو :

1. جستجوی ساده : برای جستجوی ساده در گوگل لغت و یا لغت های خود را بدون هیچ علامتی در گوگل وارد نمایید مانند

concrete

concrete structure

در این صورت گوگل در مثال یک در صفحات به دنبال لغت میگردد و در مثال دو صفحاتی را نشان میدهد که آن دو لغت را هم به طور پیوسته و پشت سر هم دارند هم به صورت جدا جدا ( مثلا اگر لغت concrete در ابتدای صفحه سایت باشد و structure در انتهای صفحه سایت این سایت را نشان میدهد)

2. جستجو بوسیله عملگر منطقی ‘+’  : عملگر + همانند استفاده از لغط AND در جستجو می باشد که جستجو های منطقی را حاصل میکند و حاصل جستجو های زیر با یکدیگر متفاوت است مثال :

concrete structure

concrete structure +

3. جستجو بوسیله عملگر ‘–’ : عملگر - (منفی) برای حذف کردن یک لغت از جستجو است مثلا در مثال زیر ما میخواهیم دنبال سایت هایی بگردیم که لغت concrete را داشته باشد و در آن سایتها لغت structure نباشد مثال :

concrete -structure

4. جستجوی عبارت در گوگل : در (1) گفتیم که اگر دو لغت در سرچ داشته باشیم گوگل به دنبال لغت ها به صورت جدا جدا و پیوسته در سایت ها میگردد اما اگر بخواهیم عبارت فقط به صورت پیوسته جستجو شود از علامت نقل قول در اول و آخر عبارت استفاده میکنیم مثال :

"concrete structure"

5. جستجوی ترکیبی در گوگل : جستجوی ترکیبی به صورت زیر میباشد که حاصل جستجو یک عبارت تنها و یک لغت است مثال :

concrete structure"  tower"

6. عملگر منطقی OR یا | : با استفاده از عملگر منطقی OR و یا استفاده از خط | میتوانید به شکل زیر جستجوی خود را به شکل منطقی ( یا ) دقیق تر کنید

Tahiti OR Hawaii

Tahiti | Hawaii

7. عملگر هم معنی ها ( ~ ) : با استفاده از عملگر ~ میتوانید همزمان از تمام مشتق ها و هم معنی های لغت مورد جستجو در جستجوی خود استفاده کنید مانند شکل زیر

run~

8. عملگر تا : میتوانید با استفاده از دو نقطه بین یک عبارت مقداری از مفهوم  — تا — برای دقیق تر شدن جستجوی خود استفاده کنید ( .. ) مانند شکل زیر

recumbent bicycle $250..$1000

9. عملگر * : توسط عملگر ستاره در میان عبارت های چند لغتی به گوگل دستور میدهید « در بین سایت ها آنهایی رو لیست کن که  ابتدا لغتی که قبل از ستاره است در آنها باشد و با فاصله چند لغت ، لغتی که بعد از ستاره است قرار داشته باشد! » و به شکل زیر استفاده میشود

“Google * my life“

3. تکنیک های قدرتمند جستجو در گوگل :

گوگل برای محدودتر کردن و دقیق تر کردن جستجو عملگر هایی(operator) را پیش بینی کرده که به شکل کلی زیر میتوان از آنها استفاده کرد توجه شود که هیچ فاصله ای بین عبارت مورد جستجو ( search term ) و عملگر و علامت (: ) وجود ندارد

operator:search term

بعضی عملگر ها به صورت مستقل استفاده میشوند مانند

cache:www.wordpress.com

بعضی عملگر ها بوسیله آرگمان هایی استفاده میشوند که گوگل آن آرگمان یا عبارت اظافه را توسط آن عملگر در قسمت مورد نظر جستجو میکند مثال :

site:www.anarshee.wordpress.com spaghetti

یعنی با وارد کردن عبارت بالا در نوار جستجوی گوگل ، گوگل عبارت spaghetti را در وبلاگ anarshee.wordpress.com جستجو میکند در اینجا عبارت spaghetti آرگمان میباشد

1. جستجو در یک سایت خاص (site) : به صورت زیر عملگر site استفاده میشود

site:www.asce.com concrete

که در بالا گوگل در سایت asce به دنبال کلمه concrete میگردد

2. جستجو به دنبال فایل با پسوند خاص(filetype) : با عملگر filetype میتوانید در اینترنت به دنبال فایل های خاصی بگردید که این عملگر نیز نیاز به آرگمان دارد و به صورت زیر استفاده میشود

filetype:pdf concrete

که در بالا گوگل به دنبال فایل های pdf ای میگردد که در آنها از لغت concrete استفاده شده

توجه داشته باشید که گوگل نمیتواند به دنبال تمام فرمت های فایل ها بگردد و میتوانید فرمت هایی که این قابلیت را دارند را در اینجا ببینید

3. جستجوی سایت هایی که  لینک داده اند(link) : برای جستجوی سایت هایی که به یک سایت خاص لینک داده اند میتوانید از عملگر link به شکل زیر استفاده کنید

link:www.wordpress.com

در بالا گوگل به دنبال سایتهایی میگردد که به وردپرس دات کام لینک داده اند

4. جستجو به دنبال نسخه ذخیره شده(cache) : برای جستجوی نسخه ذخیره شده توسط گوگل برای یک سایت میتوانید از عملگر cache به صورت زیر استفاده کنید

cache:anarshee.wordpress.com

5. جستجو در عنوان صفحات(intitle , allintitle) : هنگامی که صفحه را در مرورگر خود باز میکنیم در بالای مرورگر عنوان صفحه نمایش داده میشود که برای جستجو در عنوان صفحات از عملگر intitle به شکل زیر استفاده خواهیم کرد

intitle:learn

جستجو در عناوین سایت ها میتواند نتایج بهتر و دقیق تری دهد و شما میتوانید از عملگر مشابه یعنی allintitle نیز استفاده نمیایید

6. جستجو در آدرس یک صفحه(inurl , allinurl , allinanchor , inanchor) : این یکی از مفید ترین عملگرهای گوگل است ،  آدرس یا url یک صفحه همان چیزی است که در address bar برای یک صفحه به نمایش در می آید و برای جستجو در url یک صفحه در گوگل میتوانید از عملگر inurl به شکل زیر استفاده کنید

inurl:spaghetti bridge

همچنین میتوانید از عملگر مشابه یعنی allinurl نیز استفاده کنید

استفاده از این عملگر بینهایت مفید است و نتایج جستو را تا حد زیادی دقیق میکند البته جستجو های هوشمندانه هم تاثیر به سزایی دارد مثلا

برای پیدا کردن دایرکتوری ها یی که در آنها آهنگ های mp3 آپلود شده اند میتوانید از این عملگر استفاده کنید مثلا آهنگی از خواننده ای که هیچ کجا برای دانلود آن پیدا نکرده اید احتمالا میتوانید با این روش در مخفی ترین نقاط اینترنت پیدا کنید ، مثال :

inurl:rihana download directory

همچنین برای هدف مشابهی میتوانید از عملگر allinanchor و inanchor استفاده کنید

7. توصیف یک لغت(define) : توسط عملگر define گوگل برای شما سایت های مرجعی که در باره لغت خاص توضیح داده اند را پیدا کنید به شکل زیر

define:concerete

8. پیدا کردن صفحات مشابه(related) : توسط عملگر related میتوانید سایت های مشابه سایت مورد جستجو را لیست کنید مانند شکل زیر

related:www.wordpress.com

9. چند عملگر دیگر هم هست که به دلیل اهمیت پایین تر و تخصصی بودن آنها از تشریحشان صرف نظر میکنیم و میتوانید آنها را در قسمت منابع بیابید مانند عملگر id ، info ، weather ، stock

—–>

نکته » در تمام موار بالا نباید هیچ فضایی در کنار علامت ( : ) خالی باشد یعنی نباید از space مابین خود عملگر و علامت ( : ) و عبارت جستجو استفاده کنید

نکته » میتوان چند عملگر را با فاصله ای همزمان استفاده کرد و جستجو را محدودتر کرد و همچنین میتوان با استفاده از لغاط هوشمندانه تر نتایج معجزه آمیزی بدست آورد .

این بود تشریح روشهای جستجوی قدرتمند در گوگل امیدوارم با این روش بتوانید جستجوهای خود را هرچه دقیق تر انجام دهید و موفق تر و با آرامش بیشتر در دنیای مجازی کشف کنید و لذت ببرید

شما با عمل به مطالب بالا وارد دنیای جدیدی از اینترنت خواهید شد و خواهید توانست به طور رایگان از خدماتی استفاده کنید که شاید در برخی سایت های مشهور در ازای مبلغی ارائه داده میشود به امید آزادی اطلاعات و رایگان بودن آن چون بدترین چیز در این دوره محدود کردن اطلاعات و منابع میباشد و آخرین توصیه ای میتوانم بکنم این است که اگر در مورد مطبل خاصی تحقیق میکنیم زود باچند جستجو بی حوصله نشوی بلکه با تغییر در عبارت جستجو هر لحظه ممکن است به نتیجه دلخواه برسید که اینترنت گسترده تر از اونی که بشه تصور کرد و هرساعت ملیون ها و حتی میلیارد ها سایت و فروم و وبلاگ آپدیت میشود و مطالب جدید در موضوعات مختلف در آن ایجاد میشود البته سرچ در گوگل و رسیدن به چیزهای جدید گاهی اوقات انقدر لذت بخش میشود که تبدیل به اعتیاد هم خواهد شد !

در مقاله بالا 15 عملگر پیشرفته و 9 عملگر ساده معرفی شد که اکثر عملگر های گوگل را پوشش میدهد

و در نهایت میتوانید از منابع زیر را جهت تکمیل مطالب بالا استفاده کنید

منابع

سایت راهنمای گوگل قسمت عملگر های پیشرفته

قسمت عملگرهای پایه

قسمت راهنمای سایت گوگل  

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:43 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس