آشنائی با خودرو(قسمت دوم)

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

آشنائی با خودرو(قسمت دوم)

بازديد: 85

آشنائی با خودرو(قسمت دوم)




 


 

آشنائي با خودرو(قسمت دوم)

 

دستگاه خنک کننده

 

چون در موتور عمل احتراق صورت مي گيرد بنا براين درقطعات داخل موتور اتومبيل حرارت توليد مي شود و اگراين حرارت به وسيله دستگاه خنک کننده گرفته نشود، باعث خسارات زيادي مي گردد و از طرفي کمبودحرارت نيز باعث خرابي موتور خواهد شد پس موتور بايد هميشه داراي حرارت متعادل باشد. بهترين حرارت براي موتور 8/73 الي 82 درجه سانتي گراد (65 الي182 درجه فارنهايت)است.

 

انواع دستگاههاي خنک کننده

 

الف)دستگاه خنک کننده مستقيم، که کليه دستگاه با هوا خنک مي شود.

 

ب) دستگاه خنک کننده غير مستقيم، که کليه دستگاه با آب خنک مي شودو داراي رادياتور مي باشند.

 

متعلقات دستگاه خنک کننده:

 

الف )شيلنگ تحتاني

 

ب) پمپ آب

 

نگهداري سيستم روغنکاري موتور:

 

الف)بازديد روغن موتور:

 

1ـ دقت کنيد که خودرو روي سطح صاف و مسطحي پارک شده باشد .

 

2ـ موتور را روشن کرده وتادرجه حرارت متوسط آن را گرم کنيد.

 

3ـ موتور را خاموش کرده وبه مدت پنج دقيقه صبر کنيد تا روغن کاملا به کارتر روغن بر گردد

 

4ـ گيج روغن را بيرون کشيده وآن را تميز کرده سپس مجددا در جاي خود قرار دهيد .

 

5ـ گيج روغن را بيرون کشيده در صورتيکه مقدار روغن بين دو علامت باشد ميزان آن در حد قابل قبول مي باشد.

 

اگر مقدار آن نزديک به (L)يا کم باشد به مقدار کافي روغن اضافه نماييدتا به سطح (F)يا پر برسد .توجه داشته باشيد که مقدار روغن از (F)تجاوز نکند.زيرا موجب خواهد شد تا مقداري از روغن اضافي کارتر به سر شمع ها نفوذ کرده باعث ،دود کردن موتور ودود گرفتن سر شمع ها و سر پيستونها واتاق احتراق شود .

 

6ـ سطح روغن موتور بايستي بطور مرتب هر هفته يکبار ويا در هر توقف براي سوختگيري بازديدشود.

 

ب ) بايد توجه داشت که هيچ وقت فشار روغن از حد تعيين شده پايين تر نيايد چنانچه درحين رانندگي فشارروغن دچار افت شده باشد بايستي بلافاصله موتور را خاموش کرده وبه تعميرگاه مجاز جهت رفع اشکال ونقص فني مراجعه کرد.

 

ج)روغن موتور بايد در کليومتر قيد شده در کارت سرويس (بازديد )خودرو تعويض شود.کارت سرويس (بازديد)کارتي است که تاريخ و کيلومترتعويض روغن وبازديد ساير قسمتها در آن قيد شده و باتوجه به نوع روغن کيلومتر بعدي تعويض مجدد روغن نيز در آن ثبت شده است و در محل مناسبي در جلو داشبورد ودر معرض ديد راننده قرار مي گيرد.

 

د)درفصول مختلف سال بايد روغن مناسب همان فصل به کار برده شود.

 

ه)گردوخاک وآب و بنزين باعث کثيف شدن روغن مي گردد براي جلوگيري از آن بايد صافي هواي کاربراتور و کارتر تميز باشد.

 

و)در هنگام گردش روغن وعبور از صافي (فيلتر)روغن اجرام در فيلتر باقي مانده وروغن پس از تصفيه شدن نسبي از ذرات صافي ، به صورت يک مايع روان وتميز و روان کننده وارد کانالهاي روغن شده ومشغول روغنکاري قطعات مي گردد .لذا اهميت تعويص به موقع فيلتر روغن به خوبي مشخص است،ضرورت دارد به ازاي هر دو الي سه نوبت تعويض روغن (بستگي به نوع فيلتر)نسبت به عوض کردن فيلتر روغن نيز اقدام شود.

 

روغن سوزي چيست وعلائم آن کدامند؟

 

نفوذ روغن به پيستون يا محفظه احتراق عامل اصلي روغن سوزي در موتورها است . در اين صورت روغن همراه با سوخت مي سوزد و دود آبي رنگ از اگزوز اتومبيل خارج مي شود يا به عبارت ديگر هرگاه روغن به دلايل مختلف به بالاي پيستون (محفظه احتراق)نفوذ کند همراه با گازهاي متراکم مي سوزد.

 

علائم عمده:

 

1- خروج دود آبي از لوله اگزوز

 

2- روغن زدن سرشمعها

 

انواع روغن مصرفي در خودرو و محل مصرف آنهارا نام ببريد؟

 

1- روغن موتور: محل مصرف داخل موتور

 

2- واسکازين: محل مصرف در داخل جعبه دنده(گيربکس) و ديفرانسيل

 

3- روغن ترمز: محل مصرف در داخل ترمز وکلاچ

 

4- گريس: محل مصرف در داخل کليه گريس خورها (لولاي در،چرخ)

 

5- والوالين: محل مصرف در داخل توپي چرخها

 

6- هيدروليک: محل مصرف در داخل مخزن روغن در صورت داشتن فرمان هيدروليک

 

دستگاه سوخت رساني

 

دستگاه سوخت رساني که مخلوط بنزين و هوا را به نسبت معيني تأمين مي نمايد.

 

بنزين: بنزين سوخت مايعي است که معمولاً از نفت گرفته ميشود و در محيط باز فرار مي باشد. براي جلوگيري از ضربه زدن بنزين در موقع احتراق به سرسيلندرها تا چند سال پيش تقريباً تا 3 ميلي گرم تترا اتيل سرب که مادهاي است سمي به هر ليتر بنزين اضافه مي کردند تا عدد اکتان بنزين بالا رفته و بنزين روانتر بسوزد . بنزين که خاصيت ضربه زدن آن حداقل باشد داراي عدداکتان 100 است. بنزين معمولي داراي 79 تا 80 اکتان است. بنزين خوب داراي 84 تا 90 اکتان و بنزين سوپر داراي 88 تا 95 اکتان است. جهت بوجود آوردن احتراق در موتورهاي احتراق داخلي نياز به هوا و بنزين ميباشد

 

متعلقات سيستم سوخت رساني:

 

الف) باک و لولههاي رابط

 

ب) پمپ بنزين

 

ج)لوله هاي بنزين

 

د) دستگاههاي نشان دهنده بنزين

 

ه) کاربراتور

 

و) فيلتر هوا

 

تمام اتومبيل هاي که بنزين مصرف مي کنند داراي مخزن بنزين ،تجهيزات صاف کننده و لوله کشي لازم براي اتصال مخزن بنزين به پمپ بنزين و کاربراتور مي باشند.

 

الف) باک(مخزن سوخت)

 

مخزن بنزين معمولاً در عقب و يا در قسمت جلو و يا زير صندلي راننده بسته مي شود. اين مخزن از روق آهني ساخته شده وبه اسکلت ماشين متصل مي گردد. انتهاي بيروني اين مخزن به وسيله در پوش باک پوشيده مي شود. در باک سوراخ و يا شکافي وجود دارد که فضاي داخل مخزن بنزين را به هواي آزاد مربوط مي کند. بنابراين فشار سطح بنزين داخل باک معادل فشار جو است. در قسمت تحتاني مخزن لوله اي که بنزين را خارج مي کند متصل مي شود.در داخل باک دستگاهي قراردارد که به کمک آن و دستگاه ديگري که جلو راننده نصب مي شود،مي توان به مقدار بنزين در داخل باک پي برد. در داخل بعضي از مخازن،صفحات عمودي به نام صفحات موج گيرنصب شده که از حرکت شديد و تلاطم سوخت در داخل مخزن ضمن حرکت جلوگيري مي کند.

 

ب) پمپ بنزين:

 

دستگاهي است که وظيفه انتقال سوخت، از باک تا کاربراتور را به عهده دارد.

 

ج) لوله هاي بنزين :

 

بنزين توسط لوله به پمپ متصل مي شود، لوله بنزين معمولاً از يکي از دو قسمت شاسي عبور مي دهند و آن را با بستهائي به شاسي متصل مي کنند .در محل اتصال پمپ بنزين ،يک لوله قابل ارتجاع به کار رفته است که نوسانات را مستهلک و از شکستن لوله جلوگيري مي نمايد.

 

د) دستگاههاي نشان دهنده بنزين:

 

دو نوع گيج بنزين الکتريکي وجود دارد و هر يک شامل دو قسمت است.يک قسمت آن داخل باک قرار مي گيرد(به نام واحد باک)و قسمت ديگر آن جلو راننده قراردارد(به نام آمپربنزين)

 

ه) کاربراتور:

 

کاربراتور دستگاهي است که هوا وبنزين( سوخت به صورت ذارت بسيار ريزي وارد هوامي شود) را به يک نسبت معين مخلوط کرده که اين نسبت از يک به دوازده الي يک به هيجده(يعني يک قسمت بنزين وبقيه هوا)مخلوط شده و در اثر مکش پيستون (در زمان تنفس)مخلوط هوا و بنزين بصورت پودر از طريق منيفولد(راهگاه) هوا وارد حجم سرسيلندر گرديده و با جرقه حاصل از شمع در حالت (انفجار)محترق شده که منجربه حرکت پيستون و حرکت ميل لنگ و نهايتاً به حرکت در آمدن موتور مي گرددو داراي مدارهاي مختلف ميباشد مدارهاي آن بشرح ذيل ميباشد:

 

1- مدار شناور

 

2- مدار دور ارام

 

3- مدار دور اصلي

 

4- مدار کمکي( پمپ شتاب دهنده)

 

5- مدار ساسات

 

کار مدار ساساد غني سازي سوخت است و در زمان سرد بودن موتور به ساساد نياز داريم اگر در زمانيکه موتور گرم است از ساساد استفاده شود موتور خاموش مي گردد.

 

توضيح اينکه در بعضي از خودروها به جاي کاربراتور سيستم انژکتورقراردارد که به منظور پاشيده شدن سوخت به داخل موتور(سرسيلندرها) بکار مي رود.

 

و) فيلتر هوا

 

فيلتر يا صافي هوا بر روي کاربراتور بسته مي شود و وظيفه آن تصفيه هوا از وجود نا خالصيها از قبيل گرد وخاک و ذرات معلق در هوا بوده که بازديد مستمر و تميز کردن و تعويض به موقع آن در کاهش مصرف سوخت و کارکرد منظم موتور تأثير بسزائي دارد

 

نکته: در سرعت بالاي 100 کيلومتر بر ساعت مصرف بنزين يک ونيم برابر مي شود .سرعت مناسب براي مصرف بهينه سوخت پيکان 80 کيلومتر بر ساعت مي باشد.

 

انژکتور: انژکتور دستگاهي است که سوخت مصرفي را بصورت پودر در آورده و آن را با فشار و قدرت لازم به داخل سيلندر مي پاشد و موجب افزايش قدرت، کاهش مصرف سوخت، گشتاور بالاتر، عملکرد بهتر موتور در هواي سرد و از همه مهمتر عدم آلودگي هوا مي گردد.عنوان تزريق يا انژکسيون ممکن است خواننده را به اشتباه انداخته و آنرا در رديف ديزل قلمداد نمايد ، لازم به ذکر است که موتور انژکتوري با موتور ديزل تفاوتهاي بنيادي دارد.

 

منبع:khalilabdi.blogsky.com

 

 


 




منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس